Artiklar

Aktiv Skola

Groomingbrotten ökar – vuxenvärlden behöver höja medvetenheten

Grooming definieras av Polismyndigheten som internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn som har utförts via, eller med hjälp av sociala medier, IT eller internet. Antalet utredningar av groomingbrott mot barn, rubricerade som sexuell posering, har ökat lavinartat. 2020 gick antalet upp med 60% jämfört med året innan visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

Läs mer »
Showbie

Varför digitalisering är viktigt i det moderna klassrummet

När vi pratar om digitalisering i skolan är det ofta som vi tittar på det senaste och häftigaste som kommit, kanske pratar vi om VR, AR eller något annat som vi för stunden imponeras av. Missförstå mig rätt här, allt det kan vara väldigt bra, men kärnan i om varför vi vill digitalisera skolan handlar i mina ögon om något annat. Vi ska digitalisera för att inkludera.

Läs mer »
Lekolar

Skapa plats för alla sinnen

Under året har vi sett en ökad förfrågan på sensoriskt material och lärmiljöer. Därför skapade vi en sensorisk monter på SETT 2022. Sofia Winerdal, pedagog på Lekolar och Hands-On Science berättar mer om hur du kan skapa en utforskande lärmiljö på din enhet.

Läs mer »
Cecilia Lilja Natur och Kultur

Att välja och utvärdera digitala läromedel

Det finns som bekant många digitala läromedel på marknaden, och det är en grannlaga uppgift att välja ut vilket som ska köpas in till skolan. I den här artikeln tipsar jag om några viktiga saker att titta på när man väljer och utvärderar digitala läromedel. Tipsen utgår ifrån vad som är viktigt för elever med särskilda behov utifrån lässvårigheter och koncentrationssvårigheter, och kommer från min erfarenhet av digital läromedelsutveckling, bl.a. i samarbete med forskare inom specialpedagogik, SPSM, specialpedagoger, lärare och elever.

Läs mer »
Emelie Hahn

Motivation och engagemang genom autentisk språkundervisning – internationalisering genom digitalisering

Sedan mitt första år som lärare, i över tio års tid har jag arbetat för att eleverna ska få samarbeta med autentiska mottagare i målspråkslandet, som i mitt fall är Tyskland i undervisningen. Målet med det är att öka elevernas motivation och engagemang, samt deras intresse för målspråkslandet och att undervisningen ska kännas meningsfull – viktig och på riktigt. 

Läs mer »
Gaming som motion

Gaming som motion i klassrummet

Lärande ska vara lustfylld och engagerande. Åtminstone ska man som lärare sträva efter att ha ett klassrum där alla kan ha minst en moment som de tycker är rolig.

Läs mer »
Pia Agardh

Vad gör en vass problemlösare?

Har du funderat över vilka förmågor och kompetenser som en riktigt god problemlösare behöver? Är det förmågan att analysera, att se samband och kunna dra slutsatser i nya situationer? Är det förmågan att kunna räkna, använda olika formler och metoder, eller handlar det främst om att tänka nytt och vara kreativ?

Läs mer »
MIK Isabelle Kristensen

Medie- och informationskunnighet (MIK) i förskolan

Vad innebär MIK? Hur kan vi införliva MIK i undervisningen och utbildningen i förskolan med utgångspunkt i barnens rättigheter? Varför är det viktigt att lyfta MIK inom det kollegiala lärandet samt arbeta tillsammans utifrån ett helhetsperspektiv?

Läs mer »
Scroll to Top