M2

Hur kommer AI att påverka skolan?

Under slutet av förra året förundrades många av OpenAIs tjänst chatGPT. Utvecklingen av AI-system går allt snabbare och teknologier som använder AI kommer att påverka skolan. Men hur? Vilka risker och vilka möjligheter följer med utvecklingen? I den här föreläsningen kommer Erik att lyfta dessa frågor och diskutera hur AI utmanar vår förståelse av lärande, …

Hur kommer AI att påverka skolan? Read More »

Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer?

Hur kan digitala verktyg förstärka elevernas kreativitet och motivation? Stämmer Sir Ken Robinsons ord om att skolan tar bort elevernas kreativa förmåga och lust att lära? Hur kan vi skapa en undervisning som lutar sig mot de framtidsförmågor som våra elever kommer att behöva när de lämnar skolan? På den här föreläsningen får du handfasta …

Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer? Read More »

Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer?

Hur kan digitala verktyg förstärka elevernas kreativitet och motivation? Stämmer Sir Ken Robinsons ord om att skolan tar bort elevernas kreativa förmåga och lust att lära? Hur kan vi skapa en undervisning som lutar sig mot de framtidsförmågor som våra elever kommer att behöva när de lämnar skolan? På den här föreläsningen får du handfasta …

Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer? Read More »

Ut med datorerna ur klassrummen, eller?

Debatten kring digitaliseringen verkar ha svängt över till att datorerna ska ut ur klassrummen. Det hänvisas till kognitionsforskning och att digitaliseringen leder till att eleverna lär sig mindre, men är det så? Kan vi slänga ut datorerna när samhället blir allt mer digitaliserat och artificiell intelligens vinner mark? Att använda digitala verktyg genomtänkt i styrkedjans …

Ut med datorerna ur klassrummen, eller? Read More »

Grej of the day – om mikrolärande i backspegeln

2014 konceptualiserade Micke Hermansson ett undervisningsupplägg som spreds världen över, från norra Sverige till södraste Australien och tillbaka. Hur ser vi på Grej of the day idag, när dialogen om mikrolärande går varm, och vad säger forskningen om ett liknande undervisningsformat? Spår: SETTivalpass (tillträde även för dig med Fördjupningspass)

Låt undervisningen glittra – berättande, bildning och en rejäl skopa trams

Kan man locka unga människor som är ointresserade av historia till att lyssna på en podd som handlar uteslutande om …historia? Ja, det verkar åtminstone så, för podden P3 Historia når en stor målgrupp som inte tidigare vurmat för ämnet. Så hur går det till – och hur kan det översättas till klassrummet? Är det …

Låt undervisningen glittra – berättande, bildning och en rejäl skopa trams Read More »

Diagnoserna i mitt liv

Olof Wretling föreläser om de teman som föreställningen ”Diagnoserna i mitt liv” tar upp, livet med humor och allvar, om spring i benen och dyslexi, panikångest och livlig fantasi. Där berättar han hur de diagnoser han har fått ställda har påverkat honom, hans uppväxt, liv och arbete. Det är en föreställning som är lika viktig …

Diagnoserna i mitt liv Read More »

Grej of the day – om mikrolärande i backspegeln

2014 konceptualiserade Micke Hermansson ett undervisningsupplägg som spreds världen över, från norra Sverige till södraste Australien och tillbaka. Hur ser vi på Grej of the day idag, när dialogen om mikrolärande går varm, och vad säger forskningen om ett liknande undervisningsformat? Spår: SETTivalpass (tillträde även för dig med Fördjupningspass)

En arbetsplats för alla – hur då?

Hur kan mindset och verktyg ge nya möjligheter och skapa förutsättningar för dig och dina elever att nå längre? Genom att nyttja möjligheterna att kombinera de traditionella arbetsmetoderna med moderna verktyg kan du på ett effektivt sätt skapa en varierande och spännande undervisning som även bidrar till en tillgänglig och inkluderande verksamhet – för alla. …

En arbetsplats för alla – hur då? Read More »

Scroll to Top