År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal

Seminarieprogram

Din biljett avgör vilka spår du har tillgång till. Internetstiftelsens programpunkter ingår för dig med antingen Kombobiljett eller biljett för Pedagogik- & didaktikspåret

År

Programmet uppdateras löpande och vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Sortera  
12 Resultat
Andreas Jonasén
Anette Bergström
Stina Eriksson Melki
Andreas Jonasén  Anette Bergström  Stina Eriksson Melki 

Att arbeta med källkritik och kritiskt tänkande för mer än bara skolan – en variant av the fake news game.

Hur kan vi få eleverna att bli mer källkritiska? I denna föreläsning presenterar Anette, Andreas och Stinaa ett arbetssätt där eleverna själva får producera vinklade nyheter utifrån olika tilldelade roller i syfte att därmed bli

Läs mer »
Johanna Sjögren Eklund
Ulrika Eckerman Dolk
Johanna Sjögren Eklund  Ulrika Eckerman Dolk 

Skönlitteratur och drama som verktyg för en kommunikativ engelskundervisning

En vanlig utmaning i engelskundervisningen är elevers språkängslan och självmedvetenhet, som kan göra det svårt att klara målet om interaktion på engelska. Ett konkret sätt att förebygga och arbeta med detta är att använda sig

Läs mer »
Anna Bromark
Stefan Boström
Anna Bromark  Stefan Boström 

“Det var alltid mitt fel” – att nå fram till elever när vi testat allt och inget funkar

Stefan och Anna vill dela med sig av hur en kan förhålla sig professionellt till elever med komplex problematik och ge konkreta exempel på arbetssätt och metoder. Genom föreläsningen vävs elevens egen röst ihop med

Läs mer »
Anna Kullander Sjöberg
Karin Sterner
Susanna Nilsson
Anna Kullander Sjöberg  Karin Sterner  Susanna Nilsson 

Utveckla din fysikundervisning med digitalt läromedel

Hur kan vi göra fysik intressant för fler elever? Går det att förnya och variera undervisningen i fysik med ett digitalt arbetssätt? Susanna Nilsson och Anna Kullander Sjöberg, författarna till Digilär Fysik för gymnasiet, utgår

Läs mer »
Fredrik Sandström
Fredrik Sandström 

Läraren i en digital skolvärld – Möjligheter, hinder och etiska dilemman

“Förr kommunicerade läraren på föräldramöten, via fysiska veckobrev och möjligen per telefon. Idag är möjligheterna att kommunicera oändliga, vilket ställer stora krav på avsändaren. Hindren att nå ut med information är många, liksom riskerna. Viktiga

Läs mer »
Monica Cardozo
Monica Cardozo 

Det förstörda klassrummet

Vad händer när klassrummet inte fungerar? När ramarna ändras eller ibland försvinner hel? Vem är jag som lärare när eleverna ändras konstant för att deras världar förändras konstant? Hur gör man som lärare när ens

Läs mer »
Ingela Sandberg
Monika Helgesson
Ingela Sandberg  Monika Helgesson 

Trubbel i Kodköping

Följ med på en resa till Kodköping där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa

Läs mer »
Dennis Westerberg
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Vi lever i en värld där förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet verkar ha etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner, företag och organisationer är således på jakt efter redskap, som kan hjälpa dem att

Läs mer »
Sirkka Persson
Sirkka Persson 

Vägar till skolnärvaro

Sirkka Persson som varit rektor i drygt 18 år och aktuell med boken ”Från hemmasittare till återvändare” delar här med sig av sina erfarenheter och det framgångsrika arbetet de bedrev på Kringlaskolan för och med

Läs mer »
Scroll to Top