Livslångt lärande – Att vara konstant nyfiken, vetgirig & kollaborativ

Livslångt lärande

Anders Enström arbetar som förstelärare i IKT på Lärande Grundskola Skapa i Huddinge. Han har arbetat med digitala verktyg i klassrummet i 15 år och tycker kreativitet och innovation är viktigt och vann Guldäpplet 2022. På scen är han en uppskattad föreläsare på SETT och är nu åter på plats i april med både egna föreläsningar men också del i scensamtal med Jason Timbuktu Diakité. Vi passade på att höra lite med Anders kring hans föreläsning ”Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer?”

Vad innebär livslångt lärande för dig?
Livslångt lärande är den delen av människan som gör att vi förstår vikten av att alltid vara nyfikna, vetgiriga och kollaborativa. Tyvärr har skolan haft en tendens att döda den delen. Jag tror det hänger ihop med att alla ska göra exakt samma sak samtidigt och helst bli klara samtidigt. Livslångt lärande handlar om att upptäcka nya infallsvinklar och nya sätt att lösa gamla problem. Livslångt lärande kan också vara upptäckten om att man kan mycket mer än vad man tror. Men hjälp av dagens teknik har man möjlighet att komma i kontakt med människor som har samma intressen och som därmed kan hjälpa en att nå nästa steg framåt/uppåt i sin utveckling.

Vilka utmaningar ser du framåt som du ev lyfter i din presentation?
Skolan är på väg mot en helt ny era. Inte för att vi har valt det, utan för att tekniken utanför skolan går så otroligt fort. Skolan behöver hitta nya vägar i detta nya lärandelandskap som AR och AI innebär. Det innebär att vi ABSOLUT inte ska göra som vi alltid har gjort, för då sviker vi våra elever. Jag ser verkligen fram emot den diskussionen som kommer att uppstå mellan oss som tror att digitaliseringen är vägen framåt mot en utbildning/skolgång som tilltalar alla elever och där alla elever ges en möjlighet att tillgodogöra sig kunskaper på fler sätt än det traditionella sättet. Det börjar bli dags att släppa taget om strukturer som ”genomgång, gör-själv-uppgifter, prov och omprov”.

Vad får man med sig från din föreläsning ”Ett nytt lärandelandskap. Hur får vi till det intellektuella klipulvret där eleverna vill veta mer?”?
Ett nytt sätt att se på skola och lärande. Förhoppningsvis har man blivit lite provocerad, skrattat lite och fått med sig ett par frågeställningar i sitt fortsatta arbete. Vi kommer tillsammans att dyka ner i det som jag kallar det nya Lärandelandskapet. Hur kommer de nya AI-chattarna och AI-apparna påverka skolan? Ska vi förbjuda eller tillåta dessa verktyg? Vad kommer kreativiteten spela för roll i det nya Lärandelandskapet? Enligt World Economic Forum kommer kreativitet vara en viktig förmåga att ha med sig i framtiden. Hur tränar vi på den i skolan idag?

Vad ser du mest fram emot med SETT?
Alla möten med nya och gamla bekantskaper. SETT är ju en mötesplats och en yta att skaffa nya kontakter och fika med de kontakter man har sen tidigare.

Läs mer om Anders föreläsning här

Sofia Paasila, Event & Marketing Specialist, SETT

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter

Neil Selwyn till Nordic Track

Neil Selwyn är en av huvudtalarna på årets mötesplats och kommer medverka i Nordic Track den 16 april. Selwyn är inte bara en profil inom utbildningsteknik, utan även en ledande internationell forskare inom digital utbildning. Med över 30 års erfarenhet av att utforska integrationen av digital teknik i skolor, universitet och vuxenutbildning har Neil fått en sällsynt insikt i de verkliga utmaningarna och möjligheterna som digitaliseringen medför.

Läs mer »
Scroll to Top