Viktigt på riktigt – det är riktigt viktigt!

Sollentuna kommun makerzone

Hur underhåller vi lusten och nyfikenheten att lära? På Makerzone i Sollentuna tror vi att “viktigt på riktigt” perspektivet är en av nycklarna till framgång. För hur ofta är det inte så att lusten att gräva fram fakta, förstå samband och resonemang i sitt skapande bygger på motivation som kommer från att man känner betydelse av det man gör. 2011 startade Skolresan i Sollentuna kommun, vår resa att nå högre resultat för våra förskolor och skolor. Makerzone är en del i Sollentunas skolresa.

Verksamheten på Makerzone har tre utgångspunkter: Digitalisering, entreprenörskap och hållbarhet. I de teman som vi genomför tillsammans med lärare och elever finns alltid dessa utgångspunkter med. Utöver de tre perspektiven är det viktigt att eleverna ska se ett värde och en relevans – viktigt på riktigt! Makerzone skapades för att erbjuda skolorna i Sollentuna en kreativ mötesplats för lärande inom teknik i samspel med slöjd, musik, film, poesi med mera. Eleverna kan skapa med robotkoncept, drönare, AR, VR, media och greenscreen, 3D-skrivare, skärmaskiner och förstås i en vanlig analog slöjdmiljö. Vår förhoppning är att öka intresset för innovationer, digitalt skapande och en hållbar utveckling samtidigt som eleverna tillägnar sig kunskaper enligt läroplanen.

En intressant tanke och utveckling av Makerzone är att låta elever som är särskilt intresserade av digitaliseringens möjligheter komma mer kontinuerligt till verksamheten. Vi kunde då tillämpa fler av de koncept vi har för att bygga vidare på ett tema och skapa än mer värde på riktigt.

Ta vårt tema Design och återbruk med vinylskärare där fokus är på hållbarhetstänk och på kreativa lösningar för att skapa ny design med tryck och arbete i vinylskäraren med återbrukat material. Unga tonåringar får i uppdrag att skapa egen design av textilier, och att inta ett entreprenöriellt förhållningssätt. Design och återbruk upplevs relevant och eleverna gräver gärna fram fakta kring vanliga produktionsprocesser och argument för alternativa metoder. De får resonera kring varför återbruk kan vara minst lika bra som nyproduktion även ur ett ekonomiskt perspektiv. Vi ser verkligen glädjen och stoltheten då slutförda elevarbeten presenteras och vi vill gärna tro att vi inspirerar till nya framtida drömmar och karriärer.

Att vi lyckas stimulera våra elever att kämpa lite extra för att lyckas känns bra. Eller som en elev uttryckte det: “Man måste ha tålamod och verkligen tänka på hur man ska lösa uppgifterna, det är verkligen roligt när man till slut lyckas. Man lär sig nytt på så många sätt.”

Helene Kåberg, förstelärare i slöjd med inriktning digitalisering, uttrycker beundran över vad elever genomfört på Makerzone: “Det är så roligt att arbeta med eleverna på Makerzone, en plats där man ser att de verkligen får utlopp för sin fantasi och skaparglädje. I den kreativa arbetsmiljön på Makerzone ges eleverna möjlighet att prova olika typer av digitala verktyg och arbetssätt som de inte alltid inte har tillgång till i det vanliga klassrummet – en fantastisk möjlighet!”

Mer information om Makerzone hittar du här.

Författare: Petter Lindskog, Lisa Eriksson, Lars Glimbert, Makerzone, Sollentuna kommun.

Sollentuna kommun Makerzone

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter
Cecilia Lilja Natur och Kultur

Att välja och utvärdera digitala läromedel

Det finns som bekant många digitala läromedel på marknaden, och det är en grannlaga uppgift att välja ut vilket som ska köpas in till skolan. I den här artikeln tipsar jag om några viktiga saker att titta på när man väljer och utvärderar digitala läromedel. Tipsen utgår ifrån vad som är viktigt för elever med särskilda behov utifrån lässvårigheter och koncentrationssvårigheter, och kommer från min erfarenhet av digital läromedelsutveckling, bl.a. i samarbete med forskare inom specialpedagogik, SPSM, specialpedagoger, lärare och elever.

Läs mer »
Scroll to Top