Genvägar
öppettider
- 16 april 9.00-17.00
- Mingel till 19.00
- 17 april 9.00-17.00
- 18 april 8.45-15.30
Info
- Kistamässan
- Arne Beurlings Torg 5, 164 40 kista
- Privacy policy
- Cookies
- Whistlelink
När vi pratar om digitalisering i skolan är det ofta som vi tittar på det senaste och häftigaste som kommit, kanske pratar vi om VR, AR eller något annat som vi för stunden imponeras av. Missförstå mig rätt här, allt det kan vara väldigt bra, men kärnan i om varför vi vill digitalisera skolan handlar i mina ögon om något annat. Vi ska digitalisera för att inkludera. ALLA barn har rätt till en bra skolgång och ALLA barn har rätt till den hjälp de behöver för att kunna nå skolans mål och därmed kunna välja väg i livet framåt. Det ska inte spela någon roll om var du är född, hur dina föräldrar klarade skolan eller om du har någon funktionsvariation med mera.
Med hjälp av teknologin och digitaliseringen kan vi erbjuda barn möjligheter vi inte kunde tidigare. Vi kan med andra ord göra plattan eller datorn i klassrummet till en accelerator för kunskap och inte som det i många fall fungerar idag som en driver. Devicen i sig ska inte vara det viktiga. Kan vi istället utrusta alla fantastiska lärare i Sverige med kunskaper och den teknologi vi har möjlighet till,samt utbilda dem i användandet så kan vi förstärka allt det positiva som sker i klassrummet såväl som utanför och ta bort tid och rum för lärande så att att elever och lärare kan utnyttja sin potential till max. Vi kan exempelvis låta eleverna skapa musik även om de inte har råd med instrument, att spela in koordination och bollkunskaper på tryggare platser än i gympasalen, ha genomgång med sina lärare när helst de behöver och på vilken plats de än befinner sig, träna språk hemma vid matbordet tillsammans med familjen eller spela sig till kunskap i vilket ämne som helst.
Lärarens roll försvinner inte i det här, den blir allt mer viktig. Läraren är utan tvekan det viktigaste vi har i skolan och kärnan till all kunskap.Vii ska inte ersätta den personen med en platta eller dator, vi ska istället utrusta den personen med krafter den inte hade annars så den kan utföra än större mirakel än tidigare. Tillsammans kan vi ge ALLA barn möjligheten att klara skolan, välja sin väg genom livet och skapa ett bättre framtida samhälle för dem och för oss.
Författare: Martin Bieber, Account Executive, Showbie.
Varför ska du som skolledare och rektor besöka SETT? I senaste avsnittet av Skolledarkvarten blev Micaela Jonsson, programchef på SETT och Matilda Westerman, moderator ledarspåret, inbjudna av Jonas Juntunen, chefsförhandlare Sveriges Skolledare, till ett samtal om vad som händer på SETT i April och varför du som Skolledare eller lärare inte får missa mötesplatsen i
Läs mer »Inför SETT 2024 lanserar vi Nordic Innovation Space i samarbete med Swedish Edtech Industry, Edtech Finland, EdTech Denmark, Icelandic EdTech Industry och IKT-Norge för att främja nordisk innovation och belöna två startups från varje land med en plats för att visa upp sina lösningar. Nordic Innovation Space är en dynamisk utställning som visar upp edtech-startups
Läs mer »Teamet bakom SETT är stolta över att presentera de första talarna inför SETT 2024 och ge er en första tjuvtitt på programmet. Denna imponerande skara experter representerar en spännvidd av kunskap och erfarenhet som speglar konferensens engagemang för innovation, inkludering och framsteg inom utbildningssektorn.
Läs mer »När SETT 2024 öppnar på Kistamässan den 16-18 april, har vi nöjet att presentera två insiktsfulla och inspirerande röster inom utbildning och mediekommunikation: Matilda Westerman och Emanuel Karlsten.
Läs mer »Neil Selwyn är en av huvudtalarna på årets mötesplats och kommer medverka i Nordic Track den 16 april. Selwyn är inte bara en profil inom utbildningsteknik, utan även en ledande internationell forskare inom digital utbildning. Med över 30 års erfarenhet av att utforska integrationen av digital teknik i skolor, universitet och vuxenutbildning har Neil fått en sällsynt insikt i de verkliga utmaningarna och möjligheterna som digitaliseringen medför.
Läs mer »