Att välja och utvärdera digitala läromedel

Cecilia Lilja Natur och Kultur

Det finns som bekant många digitala läromedel på marknaden, och det är en grannlaga uppgift att välja ut vilket som ska köpas in till skolan. I den här artikeln tipsar jag om några viktiga saker att titta på när man väljer och utvärderar digitala läromedel. Tipsen utgår ifrån vad som är viktigt för elever med särskilda behov utifrån lässvårigheter och koncentrationssvårigheter, och kommer från min erfarenhet av digital läromedelsutveckling, bl.a. i samarbete med forskare inom specialpedagogik, SPSM, specialpedagoger, lärare och elever.

Lässtöd och anpassning
Något som du bör titta efter i de digitala läromedel du testar är hur funktioner för lässtöd och anpassning ser ut. Att det finns möjlighet att lyssna på texten är en självklarhet i dag, men vilka läromedel erbjuder möjligheten att lyssna på all text – d.v.s. även den som finns i popup-fönster och övningar? En elev slutar ju inte ha dyslexi när hen öppnar en fördjupningstext eller börjar arbeta med en uppgift. Det är också bra att kolla upp hur många olika röster man kan välja mellan i talsyntesen, faktum är att elever med koncentrationssvårigheter kan bli mycket frustrerade om de inte tycker om den röst som är förvald. Möjligheten att välja en annan röst kan göra hela skillnaden för fokus och inlärning.

Du har säkert sett att de flesta läromedelsplattformar i dag har inställningar som gör att eleven kan välja olika typsnitt och större textstorlek. Andra viktiga funktioner för lässtöd är att kunna ställa in olika bakgrundsfärger för olika kontrast mellan text och bakgrund och att kunna dölja delar för ännu mer fokus för den som har svårt med avkodningen – kolla om det går att dölja menyer, färgmarkeringar och bilder.

Det finns också ganska stora möjligheter för läromedelsförlagen att ta fram särskilt innehåll som stöttar elever på olika sätt eftersom det går att integrera direkt i ett digitalt format. Du kan t.ex. titta efter om det finns rikligt med interaktivt innehåll där eleven motiveras och aktiveras i läsningen (t.ex. självrättande övningar och möjlighet att lägga in egna anteckningar). Forskning visar att om en elev får arbeta med funktioner som uppmuntrar den aktiva läsningen av en digital text så kompenserar det för risken för ytligare läsning digitalt (se bl.a. metaanalysen Don’t throw away your printet books av Delgado m.fl. från 2018).

Logisk, avskalad och enkel design
En annan viktig faktor som du bör kontrollera när du testar olika digitala läromedel är hur plattformens design ser ut. Det är mycket viktigt att navigeringen är lätt att förstå, annars kan elever fastna i att de inte hittar rätt direkt. Det är också viktigt att läraren får funktioner för att ytterligare underlätta för eleverna – kontrollera därför om det finns lärarfunktioner som gör att du kan samla och lyfta fram det som just dagens lektion ska innehålla.

Det finns också andra aspekter av plattformsdesignen att titta på. Även om dekorationer och fina bilder kan vara trevligt så stör det fokus och elever med svårigheter kan få problem. Kontrollera att designen är avskalad och enkel, och att bilder och symboler har ett tydligt syfte där de finns. Knappar ska helst ha både symbol och text och de ska vara tydliga och konsekventa så att man lätt känner igen sig.

Teknik som bara funkar
En annan mycket viktig fråga att utvärdera vid testning av olika digitala läromedel är hur tekniken bakom plattformen fungerar. Teknikstrul vet vi ju alla är otroligt frustrerande och faktum är att läsforskare lyfter fram detta som en av de viktiga anledningarna till att läsning på skärm blir ytligare än läsning på tryckt papper.

Självklart finns det vissa saker som en IT-tekniker är bättre rustad för att kontrollera, men det finns också mycket som alla kan kolla av. Till exempel:

  • Testa om läromedlet fungerar i alla skärmstorlekar genom att helt enkelt försöka öppna det i din egen mobiltelefon
  • Testa vad som händer när uppkopplingen går ner tillfälligt genom att stänga av ditt wifi medan du är inloggad i läromedlet – går det att jobba vidare där du stod när internet var igång, eller ”fryser” läromedlet?
  • Kolla av hur supporten fungerar om du ändå skulle behöva snabb hjälp när du står i klassrummet. Då är det t.ex. bra om det finns en chatt så att man slipper springa efter telefonen och leta telefonnummer. Det är också bra om det går att komma till hjälpen (chatt eller telefonnummer) direkt från läromedlets plattform. Det kan man kontrollera när man klickar runt.
  • Kolla om läromedlet finns tillgängligt i den integrationslösning som din skola använder för inloggning (ni kanske använder Skolon, Skolfederation eller Google?). Information om detta finns ofta direkt på inloggningssidan eller under en ”Om”-sida.

Det finns hjälp att få
Det finns hjälp och stöd att få när man står i begrepp att testa och välja digitala läromedel. Känner du till de här resurserna?

Författare: Cecilia Lilja, chef digital produktion Läromedel och Akademi hos Natur & Kultur Cecilia är utbildad lärare i svenska och historia och har arbetat med utveckling av digitala läromedel i tio år.

Cecilia Lilja

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter
Cecilia Lilja Natur och Kultur

Att välja och utvärdera digitala läromedel

Det finns som bekant många digitala läromedel på marknaden, och det är en grannlaga uppgift att välja ut vilket som ska köpas in till skolan. I den här artikeln tipsar jag om några viktiga saker att titta på när man väljer och utvärderar digitala läromedel. Tipsen utgår ifrån vad som är viktigt för elever med särskilda behov utifrån lässvårigheter och koncentrationssvårigheter, och kommer från min erfarenhet av digital läromedelsutveckling, bl.a. i samarbete med forskare inom specialpedagogik, SPSM, specialpedagoger, lärare och elever.

Läs mer »
Scroll to Top