Positiv pedagogik: Alla har starka sidor. Alla vill lyckas.

Att aktivt se det goda är kärnan i den positiva pedagogiken. Detta betyder att träna blicken för att upptäcka också små framgångar. Det lönar sig att göra ett stort nummer av dem!

Ju fler utmaningar barnet eller den unga möter i livet, desto mer uppmuntran och positiv respons behövs. Det måste härröra från riktiga saker som kan pekas ut för hen själv. Man måste också kunna gå tillbaka till goda stunder för att upplevelsen av att lyckas ska stärkas och hållas i minnet.
Upplevelser av att lyckas bidrar till den ryggsäck med resurser som låter barnet lära sig att lita på sina förmågor. Det känner sina egna starka sidor och tror på att lyckas också i framtiden. En klok pedagog skapar tillfällen för barnet att lyckas.

Mångsidiga färdigheter och styrkor hänger ihop
I grunderna till såväl småbarnspedagogiken som den grundläggande utbildningen (Utbildningsstyrelsen 2014) nämns mångsidig kompetens som ett centralt element i fostran. Mångsidig kompetens beskrivs även som färdigheter som krävs för att växa som människa och medborgare. De är väsentliga färdigheter med tanke på livskompetensen. Mångsidig kompetens innebär ändå inget separat läroämne, utan bör ingå i de andra ämnena. Hur undervisningen ordnas varierar mycket mellan olika daghem och skolor.
Karaktärsstyrkor är grundläggande faktorer för mänsklig handling, och de ger motivation och energi att fullfölja såväl kort- som långsiktiga planer. Karaktärsstyrkorna lägger grunden för att tillägna sig mångsidig kompetens. De är metafärdigheter som används för att uppnå andra färdigheter. Genom att främja karaktärsstyrkor lär man samtidigt ut mångsidig kompetens och erbjuder gedigna redskap för att vara och växa som människa.
I cirkeln nedan över mångsidig kompetens anges de karaktärsstyrkor som hänger ihop med respektive helhet ytterst i cirkeln. Genom att lära ut dessa främjar man samtidigt lärandet inom respektive delområde av den mångsidiga kompetensen.

Författare: Kaisa Vuorinen, Ph.D. forskare vid Helsingfors universitet och VD samt grundare av Positive Learning.

See the good 3

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter

Stärkt läsförmåga i fokus – en bredd av programpunkter med forskning, beprövad erfarenhet och nya arbetssätt

Stärkt läsförmåga i fokus – en bredd av programpunkter med forskning, beprövad erfarenhet och nya arbetssätt Stärkt läsförmåga i fokus på Sett – en nyckel till framtidens lärande Läsförmågan bland svenska elever har försämrats i oroande takt – något som PISA-resultaten tydligt visar. När nästan var fjärde 15-åring saknar grundläggande läsförståelse hotas inte bara skolresultat,

Läs mer »

Stiftelsen bakom Guldäpplet och Guldtrappan i samverkan med Sett 2025

Stiftelsen bakom Guldäpplet och Guldtrappan i samverkan med Sett 2025 Stiftelsen YLM – Yngve Lindbergs minne – och Sett, Skandinaviens ledande mötesplats för innovativt lärande, meddelar gemensamt sitt fördjupade samarbete inför Sett 2025. Genom detta partnerskap förstärks Sett som en plattform för erfarenhetsutbyte, kunskapsutveckling och skolinnovation. Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan lyfter fram skolhuvudmän som arbetar strategiskt och

Läs mer »

För dig inom förskolan – Programpunkter med inspiration, forskning och praktiska verktyg

För dig inom förskolan – Programpunkter med inspiration, forskning och praktiska verktyg Framtidens förskola – en balans mellan tradition och innovationI en tid där vikten av läsning, rörelse och en genomtänkt användning av digitala verktyg står i fokus, behöver förskolan både värna om beprövade pedagogiska metoder och omfamna nya möjligheter.  Årets Sett-program för förskolan utforskar

Läs mer »
Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!