Prioritera social trygghet kontra ämneskunskap, titta på helhetsbilden för eleven.
Avgränsa genom att göra begripliga mål och delmål (vad krävs för olika betyg, vad är rimligt att hinna på en lektion)
Tydliggör instruktioner och förväntningar genom att ha dem inspelade eller på annat sätt dokumenterade så att eleverna kan ta del av dem vid behov.
Återkoppla i anslutning till uppgiften och se till att det är tydligt och meningsfullt för eleverna
Men nu kanske jag tappade er redan vid var synlig i flödet. “Alltså, vadå? Ska jag hänga runt på TikTok och vara tillgänglig 24/7?” Nej, jag tycker inte att någon ska vara tillgänglig vid alla upptänkliga tider på dygnet, men jag tycker om att “prata med bönder på bönders vis”. Mail ligger inte på ungdomars topp 10-lista av viktiga saker så förlita er inte på det. Att kliva upp tidigt för att sätta sig i ett rum med en bunt andra människor och lyssna när någon pratar i 60 minuter kvalar inte heller in. Att titta på videoklipp där någon förklarar något jag är intresserad av, då börjar vi närma oss. Att få visa något jag är bra på genom att lägga upp det på sociala medier, score! Så om jag som lärare gör en skärminspelning när jag går igenom min presentation och lägger den tillsammans med själva uppgiften i Google Classroom och sedan låter eleverna spela in sina tankar och sin förståelse med hjälp av digital teknik, då blir lärandet tydligt och tillgängligt för alla. Oavsett om man befinner sig i det fysiska klassrummet eller inte.