Hur skriver man ett läromedel i musik?

Hannah Sundkvist

Hur lär man ut musik – hur går det till? Hur vi lär oss musik, och hur det sedan påverkar vårt musicerande, har alltid intresserat mig. Som sjuåring fick jag lära mig spela instrument enligt suzukimetoden. Suzukimetoden
innebär kortfattat att du lyssnar och härmar, för att sen lära dig att spela efter noter. Med min far spelade jag folkmusik och som tonåring började jag att spela hårdrock. Olika musikstilar och instrument har lett till väldigt
skilda inlärningsmetoder. Idag lär jag mig gärna musik på gehör, eftersom att jag då minns musiken längre. Men att lära mig en låt efter noter går å andra sidan fortare, då jag kan översätta noterna rent mekaniskt utan att
musiken har passerat örat.

I klassrummet spelar läraren först musiken för sina elever. Eleven lyssnar, tittar, härmar och inspireras. När vi undervisar om puls, beskriver vi det ofta som något du känner i kroppen. Eleverna får höra pulsen, klappa och lyssna för att förstå begreppet. När jag skriver ett läromedel i musik behöver det vara något som påminner om hur vi lärare undervisar i klassrummet; eleven behöver få lyssna, titta och härma för att få en direkt känsla av vad puls innebär. Ett digitalt läromedel i musik utgörs därför av en lika stor andel text som musikexempel och illustrationer – vare sig det gäller musikhistoria eller musicerande. Ett av mina större projekt har varit att samla in musik från olika länder runt om i världen. Musiken finnas representerad i en interaktiv världskarta där eleven kan klicka på ett land för att lyssna och läsa om just det landets traditionella musik.

När jag skriver ett läromedel i musik, tänker jag på dig Alvin som tycker att det är jobbigt med långa förklaringar. Du vill spela snabbt och nu på en gång! Jag tänker på dig Vilda som bara är bekväm med att lära dig musik efter noter. Jag tänker på dig som redan kan spela och vill ha utmaningar. Och framförallt tänker jag på dig kära elev, som inte tror att du har förmågan att lära dig musik – som tror att alla musiklärare bara hittar på när de säger att ”alla kan sjunga”. När du läser om rösten vill jag att du ska förstå att du visst kan. Lyssna på sångarna! De låter väldigt olika – ingen är perfekt! Istället ska du lyssna på de olika exemplen för att kunna hitta ditt naturliga röstläge. Att lära ut musik med enbart ord är svårt, men inte omöjligt. I ett digitalt läromedel i musik, där både text, bild och ljud samverkar, kan vi utnyttja flera av sinnena och anpassa inlärningen utifrån elevers olika förutsättningar. Det blir också en möjlighet för eleven att själv få testa på olika strategier vid olika inlärningssituationer.

Författare: Hannah Sundkvist, Multiinstrumentalist, arrangör och musiklärare med specialkompetens inom folk- och världsmusik.

Hannah Sundkvist

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT Digital kompetens är avgörande för varje lands konkurrenskraft även på global nivå, därför har vi bjudit in Georgi Dimitrov, chef för enheten “Digital Education” vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för utbildning att delta i Nordic Track på SETT.  Han kommer

Läs mer »
Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!

popup

Hämta din biljett

Missa inte SETT Stockholm, klicka nedan för att registrera dig och säkra din plats redan idag!