Stärkt läsförmåga i fokus – en bredd av programpunkter med forskning, beprövad erfarenhet och nya arbetssätt

Stärkt läsförmåga i fokus på Sett – en nyckel till framtidens lärande
Läsförmågan bland svenska elever har försämrats i oroande takt – något som PISA-resultaten tydligt visar. När nästan var fjärde 15-åring saknar grundläggande läsförståelse hotas inte bara skolresultat, utan också elevernas möjligheter till delaktighet, vidare studier och framtidstro. Samtidigt vet vi att läsning är en grundläggande förutsättning för all kunskapsutveckling.

På Sett 2025 möts skolans professioner kring just denna utmaning. Genom en bredd av programpunkter – från motorikens betydelse för skrivutveckling till digital läsförståelse, assisterande teknik och gamifierad högläsning – lyfts både forskning, beprövad erfarenhet och nya arbetssätt. Tillsammans visar de hur vi konkret kan stärka elevernas läsförmåga i en tid där läsning aldrig har varit viktigare.

Här nedan hittar du ett urval av programpunkter kring att stärka läsförmåga på Sett:

Tisdag 8 april

10.00–10.45 – Lässatsning idag eller kriminalitet imorgon – om läsförmåga, identitet och framtidstro
Charbel Gabro och Sara Bruun om varför unga tappar läsförmågan, och hur skolan kan stärka både identitet och läsning.
📍 Ta med penna!
Charbel Gabro & Sara Bruun

14.15–15.00 – Läsförståelse i en digital vardag
Marie Wejrum delar insikter om hur elever hanterar digitala texter och hur skolan kan stödja deras läsförståelse.
Marie Wejrum, Karlstads universitet

Onsdag 9 april

11.00–11.45 – Från Kropp till Penna – Hur motorisk träning i skolan kan främja elevernas inlärning och skolresultat
Motorikens roll i barns utveckling och lärande.
Linda Persson

11.00–11.45 – Språkrika utemiljöer -språkliga sammanhang utomhus
Praktiska tips för att stärka språk i förskolans utemiljö.
Moa Bäversten

11.15–12.00 – Assisterande teknik för elever med läs- och skrivsvårigheter – vad säger forskningen?
Forskning om teknikens betydelse för elever med funktionsnedsättning.
Frida Karlsson, Gunilla Almgren Bäck, Tina Sand

13.00–13.45 – Så skapar du en läsande klass – Ingela Korsells 10 guldkorn
10 nycklar för att främja läslust och förståelse i lågstadiet.
Ingela Korsell

Torsdag 10 april

10.15–11.00 – Låt barns läsning gamifieras – interaktiv högläsning som skapar agens, ett sätt att gestalta undervisningen
Interaktiv högläsning som stärker läsförmåga och delaktighet.
Marlen Eskander

10.15–11.00 – Magiska berättelser och hållbara upptäckter – tematiskt arbete för en grönare värld!
Hur sagor kan användas i tematiskt arbete om miljö och natur.
Anna-Maria Ackre Sjöstedt, Elin Björkén, Kelly Mills Kallin

11.30–12.15 – Multimodala perspektiv på läsning: pedagogik och teknik i samspel
Om hur elever läser och skapar med bild, ljud och text – och vad det innebär för undervisning och bedömning.
Sylvana Sofkova Hashemi

Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!