”Att få lära sig och att kunna läsa är en demokratisk rättighet”

Läskunnighet

Sara Bruun är språklärare och samordnare för Samverkan för bästa skola i Hässleholms kommun och förekommer flitigt i skoldebatten. Förutom det bloggar hon för skolvärlden.se där hon främst skriver debattartiklar, driver en språkblogg: Bruuns klassrum där hon delar med sig av lektionsupplägg och praktiska klassrumsideér, är författare samt föreläsare med uppdrag runt om i världen. Under åren har hon också tilldelats utmärkelser för sitt arbete som språklärare och sommaren 2021 sändes hennes uppskattade Sommarprat i P1. Idag arbetar hon på Linnéskolan i Hässleholms kommun samt som produktspecialist på Online Partner och Trelson Assessment. Trots detta gedigna CV hittade vi en lucka i schemat för att ställa några frågor inför hennes medverkan som föreläsare på SETT i april.

Sara, vad innebär livslångt lärande för dig?
Vi behöver koppla ihop det vi gör i skolan med verkligheten så att eleverna ser en meningsfullhet i lärandet. Därmed inte sagt att lärandet ska vara i TikTok-form. Att lära sig något är jobbigt och kräver ansträngning, men glädjen av att känna att man faktiskt kan något är stark hos alla.

Vilka utmaningar ser du framåt som du lyfter i din presentation?
För att kunna fungera i samhället, och på arbetsplatsen, behöver vi alla lära nytt, och även lära om. Det där är en utmaning – inte minst för oss lärare! Det kommer nya trender i skolan hela tiden och det gäller att förhålla sig nyfiket skeptisk.

Vad får åhörarna med sig från föreläsningen?
I min föreläsning kommer jag vara upprörd över att barn och ungdomar i Sverige 2023 faktiskt inte lär sig läsa ordentligt. Det är en stor utmaning att både PISA och PIRLS visar att andelen avancerade läsare har minskat och andelen svaga läsare har ökat. Svenska elever presterar sämre än genomsnittet i PISA när det gäller förmågan att tolka vad de läser. Skillnaderna mellan pojkar och flickor har ökat i Sverige och pojkar som är svaga läsare har ökat. Läsförståelsen för elever, födda i Sverige men med utländska föräldrar, har också sjunkit. Att få lära sig och att kunna läsa är en demokratisk rättighet.

Vad ser du mest fram emot med SETT?
Det är också en stor utmaning att det inte finns speciallärare i tillräckligt stor utsträckning. Hur ska jag som lärare hinna med att undervisa elever som inte kan läsa åldersadekvat? Det kvittar hur mycket jag differentierar undervisningen och hur tillgänglig min lärmiljö än är så faller vi tillbaka på att det är en lärare och upp mot 30 elever i varje klass. Det är inte rimligt!

Om du kommer på min föreläsning så kommer jag presentera en modell för hur du kan avkodningsträna dina elever i hela klassen och därmed öka elevernas läshastighet. Jag kommer också resonera om skillnaderna mellan att läsa på papper och på skärm och hur du som lärare behöver förhålla dig till detta.

Läs mer om Saras föreläsning “Att läsa eller inte läsa – det är frågan”

Sofia Paasila, Event & Marketing Specialist, SETT

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT Digital kompetens är avgörande för varje lands konkurrenskraft även på global nivå, därför har vi bjudit in Georgi Dimitrov, chef för enheten “Digital Education” vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för utbildning att delta i Nordic Track på SETT.  Han kommer

Läs mer »
Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!

popup

Hämta din biljett

Missa inte SETT Stockholm, klicka nedan för att registrera dig och säkra din plats redan idag!