”Ansvar är motivet på det gemensamma pusslet”

Förskola Katinka

Katinka Vikingsen har en bakgrund som förskollärare, rektor och utvecklingsledare på kommunal förvaltning. Idag arbetar hon som universitetsadjunkt på Uppsala universitet och är även författare till Rum för lärande (Lärarförlaget 2020). Inför SETT 2023 kommer hon närvara på scen vid i alla fall två föreläsningar och nedan fick vi möjlighet att prata med henne lite kring hennes föreläsning ”Roller och ansvar i förskolan – Vi zoomar in på Självledarskap och resiliens”.

Vad innebär livslångt lärande för dig?
Vi lär från att vi föds tills att vi dör och däremellan finns många möjligheter att utvecklas och lära. I Sverige har vi stora privilegier gällande utbildning och lärande oavsett vilka vi är och utbildningsstarten erbjuds från 1-års ålder, det är en fantastisk möjlighet! Jag är verkligen stolt över att verka inom förskolan som även har en stor roll i att skapa möjligheter till studier för föräldrar. Det finns många viktiga politiska ställningstaganden kopplat till förskolan som växt fram ur starka idéer om ett livslångt lärande ända från början. Jag tänker att det livslånga lärandet är ett demokratiskt perspektiv på människan som aktiv medborgare i ett modernt samhälle. Att ges möjlighet men också att bära ett ansvar. Just nu arbetar jag mycket i handledning och utbildningsuppdrag med frågor som rör olika rollers ansvar för lärande. Det egna lärandet går ju hand i hand med en lärande organisation. Där finns mycket komplext mums-mums att sätta tänderna i.

Vilka utmaningar ser du framåt som du lyfter i din presentation?
Kompetensförsörjningsfrågor är centrala i både förskola och skola där vi saknar utbildad personal i hela landet och kommer att fortsätta göra det länge framöver. Inom de frågorna ryms det professionella lärandet som är grunden i en lärande organisation. Utmaningarna med att få till det professionella lärandet i praktiken är stora och ses ibland som något som kanske kan ske längre fram när vi har tid. Barnens lärande går först. I all välmening naturligtvis men för att lära andra, barn eller vuxna behöver vi lära själva. Hur ska vi annars veta att det vi lär ut och hur vi lär ut får effekt? Grejen är att vårt lärande också är reglerat i läroplanen, det vill jag lyfta.

Vad får man med sig från föreläsningen?
Jag tar till ett av mina äldre uttryck: Jag vill att man tydligt känner att ansvar är motivet på det gemensamma pusslet. Jag hoppas också att man går därifrån med en känsla av att ta sig själv och sin egen roll på större allvar.

Vad ser du mest fram emot med SETT?
Jag längtar verkligen efter vimlet! Jag valde bort större sammanhang i den tidiga postpandemin men nu ser jag fram emot att få mötas i ett riktigt stort format. Ser särskilt mycket fram emot att flanera runt och kika på montrar och prata med leverantörer till förskola. Jag ser alltid till att få till betydelsefulla möten på SETT. Jag vill tipsa alla förskolenördar att ta sig tid och snacka med leverantörerna, det finns så mycket kunskap som vi kan dela. De är väldigt ofta intresserade av våra tankar och jag VET att vi kan påverka både utbud och utformning.

Läs mer om Katinkas föreläsning här!

Sofia Paasila, Event & Marketing Specialist, SETT

Dela inlägget

Facebook
LinkedIn
Twitter

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT

Georgi Dimitrov, chef för enheten Digital Utbildning vid Europeiska kommissionen, deltar i Nordic Track på SETT Digital kompetens är avgörande för varje lands konkurrenskraft även på global nivå, därför har vi bjudit in Georgi Dimitrov, chef för enheten “Digital Education” vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för utbildning att delta i Nordic Track på SETT.  Han kommer

Läs mer »
Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!

popup

Hämta din biljett

Missa inte SETT Stockholm, klicka nedan för att registrera dig och säkra din plats redan idag!