Lågstadieeleverna på Råtorpsskolan ger Haldor tummen upp
Haldor

Lågstadieeleverna på Råtorpsskolan ger Haldor tummen upp

Transparens gentemot vårdnadshavare, tydlig planering och ett lättare sätt att lägga upp uppgifter är tre anledningar till varför Råtorpsskolan i Karlstad valt att använda Haldor. Nu är planen att hela kommunen ska följa samma spår.

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn

– Jag är jättenöjd, säger Viviana Lind, lärare årskurs 1-3 och IT-pedagog på Råtorpsskolan.

Både Viviana Lind och hennes lärarkollega Kerstin Furuberg beskriver det dagliga arbetet före Haldor som krånglig när det kom till att skapa uppgifter och hålla kontakt med vårdnadshavare. När skolan fick en tekniskt intresserad rektor i Lenita Besterman blev det snart beslutat att alla barn skulle ha egna iPads – och snart var även Haldor implementerat som plattform.

– Det är en jättestor skillnad. Så som vi jobbade förut gick det inte att fortsätta jobba, säger Viviana Lind, som är klasslärare för årskurs 2.

Gynnar läs- och skrivförmågan
Kerstin Furuberg, klasslärare för årskurs 1, tycker att uppstarten med Haldor gick snabbt och berättar att hon uppskattar sättet som barnen kan arbeta och bearbeta sina texter på, vilket gynnar både läs- och skrivförmågan hos många.

– De kan spara sina texter i Haldor och fortsätta skriva i på dem vid nästa tillfälle, och kan enkelt visa sina föräldrar vad de har gjort. Man får med hemmet på ett annat sätt eftersom de kan logga in och kolla, säger hon.

Viviana Lind och Kerstin Furuberg har lärt sig mycket längs vägen sedan de införde Haldor som plattform i augusti 2020. Att få yngre elever att lära sig att logga in tog dock sin lilla tid.

– Man ville nästan ge upp ibland men efter några veckor sa eleverna ”vi vet, vi kollar i Haldor”. Nu tycker de att det är roligt och säger ”får jag logga in Haldor?”. Det är kul. Vi har gått från fem ställen att logga in på till ett, säger Viviana.

Testar sig fram
Tipset de ger till andra lågstadielärare är att ha mycket tålamod i införandet av en ny, digital plattform – både med kollegor och elever.

– Man måste ha tålamod och våga testa sig fram. Jag har fått testa mig fram med att skapa uppgifter och inte tänkt så mycket på innehållet utan bara att testa funktionen. Med yngre elever gäller det att upprepa ofta tills de lär sig hur de gör, säger Kerstin Furuberg.

Läs hela kundcaset:

Kontaktinformation

Skicka oss ett meddelande

Scroll to Top
popup

Get your ticket

Don’t miss out on SETT Stockholm, click below to register and secure your spot today!

popup

Hämta din biljett

Missa inte SETT Stockholm, klicka nedan för att registrera dig och säkra din plats redan idag!