Program

Programmet samt talare kommer att uppdateras löpande fram till mässans start.

Sortera  
23 Resultat
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet har etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner och företag är på jakt efter redskap som kan skapa lagbundenhet i en kaotisk tillvaro. Ny terräng fordrar ny karta. Det går inte att möta framtiden med gårdagens metoder. Redskapet vi söker stavas BALANS. – Hur kan jag slippa ifrån stress,

Läs mer »
Sofi Lundvall 

Att vara rektor i Knutby

”Management by walking around” – så har Sofies ledarskap beskrivits. Hon kommer att dela med sig av de lärdomar hon gjort så hon byggde upp en skola med ett tydligt fundament, med plats för alla och där personalomsättningen nu är liten. Sofie kommer också att berätta om de byggstenar som legat till grund för hennes

Läs mer »
Åsa Ekman 

Barnkonventionen är lag, vad måste ledningen göra?

Hur gör vi nu då? Vad innebär det att implementera barnkonventionen vilka krav ställer barnkonventionen på verksamheter och särskilt rektorer och chefer? Vad betyder ledning och styrning i sammanhanget och hur kan en organisation konkret omsätta bankonventionen i det vardagliga arbetet?

Läs mer »
Mark Siegbahn 

Beteendedesign i skolan – hjärna, puls och glädje

Hur kan vi skapa förutsättningar för att fler elever ska lyckas i den svenska skolan? I denna föreläsning delar Mark Siegbahn med sig av sin kunskap om hjärnan och hur vi kan trigga igång ämnen som påverkar motivation, glädje, stolthet och relationsskapande. Beteendedesign är ett koncept som är framtaget för att öka förutsättningar för inlärning,

Läs mer »
Kristina Alexanderson 

Boksmakarprat om digital kompetens – kom och få en bok

”Smaka på” aktuella böcker om digital kompetens. Böcker du har nytta av i din undervisning eller för att utveckla din egen digitala kompetens. Författarna berättar kort om sina böcker och alla som deltar i seminariet får välja en av böckerna som gåva. Böckerna som kommer presenteras är följande: Så funkar internet av Karin Nygårds, Framtidsboken

Läs mer »
Bojan Ralevic 

Det digitala klassrummets möjligheter

Många tycker att det kan vara svårt att orientera sig i det myller av digitala verktyg som finns tillgängliga. Genom att identifiera några nyckelanvändningsområden för digitala verktyg i undervisningen kommer Bojans föreläsning att ge handfasta tips och åskådliggöra potentiella pedagogiska vinster med dessa. Han kommer vidare att visa på hur digitala hjälpmedel med fördel kan

Läs mer »
Måns Jonasson 

Elever behöver en positiv bild av framtiden

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och författare till Framtidenboken, tittar i backspegeln. Han visar i sin föreläsning hur vi kan skratta åt många av de hot om framtiden som målades upp för 50 år. Gårdagens problem har vi löst med hjälp av forskning, innovationer och teknisk utveckling. Epidemier, klimatkatastrofer och ekonomisk kris sägs ofta

Läs mer »
Katrin Forsgren  Maria Holmgren 

Escape room – ett spelifierat lärande.

Escape room är icke virtuella spel där deltagare samarbetar med att lösa olika gåtor. De har blivit populära inslag på arenor som t. ex museum och återfinns nu även på många håll i skolans undervisning. Delta i vårt escape room och ta del av vad forskningen säger om vilket lärande som uppstår i samband med

Läs mer »
Fredrik Löfgren 

Framtidens arbetsmarknad

Följ med på en resa in i framtiden när Fredrik Löfgren gör nedslag i olika branscher och ger konkreta exempel på hur robotar används idag. Hur kommer robotarna att påverka och förbättra människors livskvalité? Hur kommer framtidens arbetsmarknad att förändras och vilka nya spännande jobb kommer att skapas? Teknikutveckling är så mycket mer än att

Läs mer »
Malin Valsö 

Fysisk lärmiljö – optimera för trygghet, arbetsro och lärande.

Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska lärmiljön har en inverkan på alla elevers lärande och hälsa, men effekten är störst på elever med neuropsykiatriska funktionstillstånd, andra

Läs mer »
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg 

Hur kan vi avlasta kognitiva delar och arbeta multimodalt för elever som har svårigheter att nå målen?

Lärmiljöanpassningar ska ge maximal utdelning på så liten insats som möjligt. Har vi kunskap om vilka funktioner som styr inlärningen i grunden är det också lättare för oss att ge eleverna generella strategier som spänner över ämnen och som eleven kan tillämpa i flera olika miljöer. Med erfarenheter från grundskola, universitet, grundsärskola och hjälpmedelsverksamhet berättar

Läs mer »
Scroll to Top