Program

År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal
Sortera  
17 Resultat
Petter Alexis Askergren
Petter Alexis Askergren 

En hyllning till språket

Petter är ett levande exempel på hur okonventionella vägar kan leda till en uppskattning för ord och språk. Trots att han knappt kunde skriva sitt namn när han gick i skolan, har Petter idag skrivandet

Läs mer »
Malin Valsö
Malin Valsö 

Fysisk lärmiljö – optimera för trygghet, arbetsro och lärande.

Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska

Läs mer »
Lydia Watchefo
Lydia Watchefo 

Globala målen i klassrummet

Den 25 september 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030 med de 17 Globala målen för hållbar utveckling. Agendan syftar till att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen

Läs mer »
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg 

Hur kan vi avlasta kognitiva delar och arbeta multimodalt för elever som har svårigheter att nå målen?

Lärmiljöanpassningar ska ge maximal utdelning på så liten insats som möjligt. Har vi kunskap om vilka funktioner som styr inlärningen i grunden är det också lättare för oss att ge eleverna generella strategier som spänner

Läs mer »
Joakim Sveland
Joakim Sveland 

Inte utan min dator! – att lära i en digital värld

Digitaliseringen skulle revolutionera undervisningen. Så varför förbättras inte resultaten av mer digital teknik? Allt fler forskare, lärare och elever vittnar om att digitaliseringen driver upp tempot i sättet som vi skriver, söker och läser. Det

Läs mer »
Joanna Lundquist
Joanna Lundquist 

Parkgömmet – ett forskningsbaserat lärospel mot grooming

Med digitaliseringen ökar risken för att barn ska utsättas för sexuella övergrepp och sexuell exploatering. Hur kan vi adressera digitaliseringens baksida i skolan utifrån läroplanens digitaliseringsmål? Föreläsningen belyser sexuell exploatering av barn och ett konkret

Läs mer »
Carl Heath
Kristina Alexanderson
Carl Heath  Kristina Alexanderson 

Starta värdegrundsarbetet i samtalet online

Kristina Alexanderson, projektledare på Internetstiftelsen, och Carl Heath, regeringens särskild utredare, samtalar om hur skolan kan arbeta med värdegrundsfrågor. De talar om hur internet medför både möjligheter och utmaningar för det demokratiska samtalet.Vilken digital kompetens

Läs mer »
Anna-Lena Godhe
Anna-Lena Godhe 

Boksmakarprat om digital kompetens – kom och få en bok

”Smaka på” aktuella böcker om digital kompetens. Författarna: Sissela Bergman Nutley, Anna-Lena Godhe, Måns Jonasson, Karin Nygårds, Måns Jonasson, Frida Monsén, och Anders Thoresson kommer att presentera sina böcker. I boksmakarpratet får du höra om

Läs mer »
Imad Elabdala
Imad Elabdala 

Hur kan innovation öka barns psykiska hälsa?

Hur kan digitalisering öka barns psykiska hälsa i en tid av Instagram och Youtube? Kan man blanda psykologi med teknologi? Följ med på inspirerande resa av en Krig Överlevare som försöker rädda världen genom innovation.

Läs mer »
Christina Stielli
Christina Stielli 

Vem ser till så att det blir kul på jobbet?

Det talas mycket om att ’hitta’ olika saker – hitta lugnet, hitta kraften, hitta arbetsglädjen. Men arbetsglädje går inte att hitta, den går bara att skapa. Det är dags att ta glädjen på allvar eftersom

Läs mer »
Peter C. Lippman
Peter C. Lippman 

What do we need to consider when planning the interior spaces for school buildings?

Lippman will present ideas for carefully crafting learning spaces that support students’ education in the strongest way possible. This presentation will examine how to redesign existing and new spaces to rejuvenate, encourage and enhance learning

Läs mer »
Jonas Monsén
Jonas Monsén 

Är du sär, eller?

Om elever i särskolans självuppfattning och hur vi kan hjälpa dem att bli kompetenta samhällsmedborgare. För att vi ska kunna stötta eleverna på bästa sätt måste vi organisera oss rätt, vi måste också utveckla vårt

Läs mer »
Scroll to Top