Program

Programmet samt talare kommer att uppdateras löpande fram till mässans start.

Sortera  
36 Resultat
Filmon Tumizghi 

Andra Generationen Svensk, vad gör vi nu?

Idag har mer än 2 miljoner svenskar utländsk bakgrund och vi ser ett Sverige som är under ständig förändring. Vart är vi på väg? Andra generationen svensk, vad gör vi nu är en föreläsning som bygger b la på podden ”Andra generationen svensk” där Filmon lyfter tankar kring vad inkludering och integration betyder i praktiken.

Läs mer »
Jonas Monsén 

Är du sär, eller?

Mm elever i särskolans självuppfattning och hur vi kan hjälpa dem att bli kompetenta samhällsmedborgare. För att vi ska kunna stötta eleverna på bästa sätt måste vi organisera oss rätt, vi måste också utveckla vårt klassrumsledarskap och vår undervisning. Vidare måste vi också verka för inkludering så att eleverna, även i framtiden, kan inkluderas. Allt

Läs mer »
Felicia Grosin 

Att skapa en hållbar arbetsmiljö för både lärare och elever

Elevernas hälsa och lärande påverkas till stor del av hur lärarna har det på jobbet. Vad kan psykologin lära oss om ett framgångsrikt ledarskap i skolan? Hur kan ni som skolledare genom ert ledarskap bidra till en positiv arbetsmiljö och skapa förutsättningar för både välbefinnande och ett hållbart lärande? I sin föreläsning omvandlar Felicia aktuell

Läs mer »
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet har etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner och företag är på jakt efter redskap som kan skapa lagbundenhet i en kaotisk tillvaro. Ny terräng fordrar ny karta. Det går inte att möta framtiden med gårdagens metoder. Redskapet vi söker stavas BALANS. – Hur kan jag slippa ifrån stress,

Läs mer »
Sofi Lundvall 

Att vara rektor i Knutby

”Management by walking around” – så har Sofies ledarskap beskrivits. Hon kommer att dela med sig av de lärdomar hon gjort så hon byggde upp en skola med ett tydligt fundament, med plats för alla och där personalomsättningen nu är liten. Sofie kommer också att berätta om de byggstenar som legat till grund för hennes

Läs mer »
Åsa Ekman 

Barnkonventionen är lag, vad måste ledningen göra?

Hur gör vi nu då? Vad innebär det att implementera barnkonventionen vilka krav ställer barnkonventionen på verksamheter och särskilt rektorer och chefer? Vad betyder ledning och styrning i sammanhanget och hur kan en organisation konkret omsätta bankonventionen i det vardagliga arbetet?

Läs mer »
Kristina Alexanderson 

Boksmakarprat om digital kompetens – kom och få en bok

”Smaka på” aktuella böcker om digital kompetens. Böcker du har nytta av i din undervisning eller för att utveckla din egen digitala kompetens. Författarna berättar kort om sina böcker och alla som deltar i seminariet får välja en av böckerna som gåva. Böckerna som kommer presenteras är följande: Så funkar internet av Karin Nygårds, Framtidsboken

Läs mer »
Anders Härdevik 

Bra verksamhet har inget med tur och tillfällighet att göra

Med utgångspunkt i att det svåra inte behöver vara komplext ger Anders perspektiv på och konkret stöd i utmaningen att gå ifrån det sagda till det gjorda. Den gemensamma utmaningen är uppenbar: En ny tid kräver nya lösningar! I tider av krympande elevpeng och såväl lärar- som rektorsbrist blir det personliga ledarskapet helt avgörande. Som

Läs mer »
Magnus Jägerskog 

Ett hållbart samhälle för barn – vad krävs?

Sverige är ett fantastiskt land att växa upp i. Men inte för alla och inte alltid. Baserat på mer än 100 000 kurativa kontakter, forskning och beprövad erfarenhet tar Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog med dig på en resa in i barn och ungas livssituation, om deras psykiska hälsa, om skolan, familjen och den globala byn.

Läs mer »
Joanna Lundin 

Extra anpassningar eller god undervisning?

Hur möter vi elevers olika behov? Pratar vi egentligen om vad god undervisning är eller är det så att vi fokuserar för mycket på olika extra anpassningar? Joanna tar upp vad som kännetecknar en god undervisning och hur vi kan förfina och utveckla vår undervisning. Kan vi göra det finns det möjligheter att minska vår

Läs mer »
Ebba Kock 

Finns det ett ”rätt” sätt att arbeta med elevers inflytande?

Är du en rektor som slår knut på dig själv för att få till elevers inflytande? Eller demokratiambassadör som tröttnat på att dina elever inte bryr sig? Elevers rätt till inflytande och skolans demokratiuppdrag är något som väcker känslor i debatten om svensk skola. Samtidigt som elevers inflytande debatterats har också elevrörelsen vuxit sig till

Läs mer »
Scroll to Top