Program

År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal
Sortera  
47 Resultat
Petter Alexis Askergren
Petter Alexis Askergren 

En hyllning till språket

Petter är ett levande exempel på hur okonventionella vägar kan leda till en uppskattning för ord och språk. Trots att han knappt kunde skriva sitt namn när han gick i skolan, har Petter idag skrivandet

Läs mer »
Malin Valsö
Malin Valsö 

Fysisk lärmiljö – optimera för trygghet, arbetsro och lärande.

Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska

Läs mer »
Boel Nygren
Boel Nygren 

Hur kan någon tro att jorden är platt?

På internet sprids information – sann som falsk. Elever lär sig värdera den, men de behöver även lära sig hur digital information sprids. Alicia Fjällhed, forskare i strategisk kommunikation på Lund Universitet, föreläser om hur

Läs mer »
Joakim Sveland
Joakim Sveland 

Inte utan min dator! – att lära i en digital värld

Digitaliseringen skulle revolutionera undervisningen. Så varför förbättras inte resultaten av mer digital teknik? Allt fler forskare, lärare och elever vittnar om att digitaliseringen driver upp tempot i sättet som vi skriver, söker och läser. Det

Läs mer »
Petra Bruce
Petra Bruce 

Leda utan vision, går det?

Måste man göra de stora förändringarna under de ”100 första dagarna” samt hålla sitt brandtal direkt? Jag tänker föreläsa om min ledarskapsstil som är situationsanpassad, vad som kan vara fallgropar men också styrkor i det.

Läs mer »
Joanna Lundquist
Joanna Lundquist 

Parkgömmet – ett forskningsbaserat lärospel mot grooming

Med digitaliseringen ökar risken för att barn ska utsättas för sexuella övergrepp och sexuell exploatering. Hur kan vi adressera digitaliseringens baksida i skolan utifrån läroplanens digitaliseringsmål? Föreläsningen belyser sexuell exploatering av barn och ett konkret

Läs mer »
Katarina Graffman
Katarina Graffman 

Självklart digital – unga och mediebeteenden

Katarina Graffman är doktor i antropologi och en erfaren medieantropolog. Hon har de senaste 15 åren kontinuerligt studerat hur ny medieteknik förändrar människors beteenden. Genom att studera ungas medievardag där den sker, det vill säga

Läs mer »
Scroll to Top