Program

År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal
Sortera  
46 Resultat
Petter Alexis Askergren
Petter Alexis Askergren 

En hyllning till språket

Petter är ett levande exempel på hur okonventionella vägar kan leda till en uppskattning för ord och språk. Trots att han knappt kunde skriva sitt namn när han gick i skolan, har Petter idag skrivandet

Läs mer »
Faizal Luttamaguzi
Faizal Luttamaguzi 

Få igång elevers entreprenöriella tänk

Många unga idag ser sig själva i en framtid där de livnär sig på att vara glamorösa Youtubers, Instagramprofiler eller Gamers, det vill säga self-made entreprenörer. Hur genomförbara är sådana karriärval och är de oförenliga

Läs mer »
Malin Valsö
Malin Valsö 

Fysisk lärmiljö – optimera för trygghet, arbetsro och lärande.

Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska

Läs mer »
Lydia Watchefo
Lydia Watchefo 

Globala målen i klassrummet

Den 25 september 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030 med de 17 Globala målen för hållbar utveckling. Agendan syftar till att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen

Läs mer »
Boel Nygren
Boel Nygren 

Hur kan någon tro att jorden är platt?

På internet sprids information – sann som falsk. Elever lär sig värdera den, men de behöver även lära sig hur digital information sprids. Alicia Fjällhed, forskare i strategisk kommunikation på Lund Universitet, föreläser om hur

Läs mer »
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg 

Hur kan vi avlasta kognitiva delar och arbeta multimodalt för elever som har svårigheter att nå målen?

Lärmiljöanpassningar ska ge maximal utdelning på så liten insats som möjligt. Har vi kunskap om vilka funktioner som styr inlärningen i grunden är det också lättare för oss att ge eleverna generella strategier som spänner

Läs mer »
Joakim Sveland
Joakim Sveland 

Inte utan min dator! – att lära i en digital värld

Digitaliseringen skulle revolutionera undervisningen. Så varför förbättras inte resultaten av mer digital teknik? Allt fler forskare, lärare och elever vittnar om att digitaliseringen driver upp tempot i sättet som vi skriver, söker och läser. Det

Läs mer »
Carl Heath
Kristina Alexanderson
Carl Heath  Kristina Alexanderson 

Starta värdegrundsarbetet i samtalet online

Kristina Alexanderson, projektledare på Internetstiftelsen, och Carl Heath, regeringens särskild utredare, samtalar om hur skolan kan arbeta med värdegrundsfrågor. De talar om hur internet medför både möjligheter och utmaningar för det demokratiska samtalet.Vilken digital kompetens

Läs mer »
Ann-Therese Enarsson
Ann-Therese Enarsson 

Vad händer när chefen blir en app?

Ann-Therese Enarsson delar generöst med sig av sina insikter om hur teknik och värderingar formar framtidens samhälle. Vad behöver vi kunna i ett alltmer automatiserat arbetsliv där självlärande maskiner, AI och robotar tar allt mer

Läs mer »
Lisa Gawell
Lisa Gawell 

Vilka medborgare behöver världen idag?

Vår globaliserade värld ger oss fantastiska möjligheter. Med ett knapptryck kan vi connecta med hela världen. Aldrig har vi haft liknande möjligheter att väcka gemenskap människor emellan. Samtidigt utmanas vår demokrati av främlingsfientlighet och intolerans.

Läs mer »
Scroll to Top