
Mitt formativa klassrum
Hur ser man till att alla elever faktiskt lär sig något på lektionerna? Hur ger man effektiv formativ bedömning utan att drunkna i rättning? I den här föreläsningen ska jag berätta om hur jag jobbar
Programmet uppdateras löpande och vi reserverar oss för eventuella ändringar.
Hur ser man till att alla elever faktiskt lär sig något på lektionerna? Hur ger man effektiv formativ bedömning utan att drunkna i rättning? I den här föreläsningen ska jag berätta om hur jag jobbar
Katarina Graffman är doktor i antropologi och en erfaren medieantropolog. Hon har de senaste 15 åren kontinuerligt studerat hur ny medieteknik förändrar människors beteenden. Genom att studera ungas medievardag där den sker, det vill säga
#digitaliseringsvurmare och #flumpedagog är ord som använts för att beskriva Anders och hans arbete i förorterna Skogås och Sätra. En lektion hos Anders tränar eleverna i ansvarstagande, kreativitet och problemlösande utan disciplin, straff eller andra
Många unga idag ser sig själva i en framtid där de livnär sig på att vara glamorösa Youtubers, Instagramprofiler eller Gamers, det vill säga self-made entreprenörer. Hur genomförbara är sådana karriärval och är de oförenliga
Omar har gjort en resa från ett av världens värsta fängelser i krigets Syrien – svårt sjuk i tuberkulos och med en av sina småbröder, endast 11 år gammal, vid sin sida – till Sverige.
Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska
Lärmiljöanpassningar ska ge maximal utdelning på så liten insats som möjligt. Har vi kunskap om vilka funktioner som styr inlärningen i grunden är det också lättare för oss att ge eleverna generella strategier som spänner
Digitaliseringen skulle revolutionera undervisningen. Så varför förbättras inte resultaten av mer digital teknik? Allt fler forskare, lärare och elever vittnar om att digitaliseringen driver upp tempot i sättet som vi skriver, söker och läser. Det
Forskning om kooperativt lärande visar att goda kamratrelationer ökar elevernas skolprestationer och gör dem mer delaktiga i sitt eget lärande. Vad innebär kooperativt lärande och hur kan det se ut i klassrummet? Vad gör kooperativt
Hur kan samarbete främja inlärning? Vad krävs för att eleverna ska lära sig att samarbeta på ett fruktbart sätt? Du kommer att få höra om hur du, med små medel, kan förändra din undervisning så
Samhällets utveckling kommer än mer än idag bero av människors kreativitet och lärande. För att lyckas förbereda våra unga inför den framtiden spelar skolan en unikt viktig roll. Vi behöver ge eleverna möjlighet att utveckla
Vill din skola arbeta med frågor som berör elevers näthälsa, samtidigt som ni jobbar med värdegrundsuppdraget, de globala målen och barnkonventionen? Med Lajka kan ni göra just detta! Lajka är en kostnadsfri utbildningsplattform där du