Program

Programmet samt talare kommer att uppdateras löpande fram till mässans start.

Sortera  
60 Resultat
Anna-Carin Wettefors 

Agenda 2030 för barns bästa – systematiskt trygghetsarbete i skolan.

Sveriges största utmaningar i förhållande till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 handlar om ojämlikhet, våld och kränkningar. Allt fler unga utsätts för mobbning. Psykosomatiska besvär och självmord ökar bland unga. Vart fjärde barn har utsatts för fysisk misshandel hemma. Sexuellt våld och trakasserier är särskilt högt bland flickor. Ingen verksamhet är

Läs mer »
Filmon Tumizghi 

Andra Generationen Svensk, vad gör vi nu?

Idag har mer än 2 miljoner svenskar utländsk bakgrund och vi ser ett Sverige som är under ständig förändring. Vart är vi på väg? Andra generationen svensk, vad gör vi nu är en föreläsning som bygger b la på podden ”Andra generationen svensk” där Filmon lyfter tankar kring vad inkludering och integration betyder i praktiken.

Läs mer »
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet har etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner och företag är på jakt efter redskap som kan skapa lagbundenhet i en kaotisk tillvaro. Ny terräng fordrar ny karta. Det går inte att möta framtiden med gårdagens metoder. Redskapet vi söker stavas BALANS. – Hur kan jag slippa ifrån stress,

Läs mer »
Sofi Lundvall 

Att vara rektor i Knutby

”Management by walking around” – så har Sofies ledarskap beskrivits. Hon kommer att dela med sig av de lärdomar hon gjort så hon byggde upp en skola med ett tydligt fundament, med plats för alla och där personalomsättningen nu är liten. Sofie kommer också att berätta om de byggstenar som legat till grund för hennes

Läs mer »
Åsa Ekman 

Barnkonventionen är lag, vad måste ledningen göra?

Hur gör vi nu då? Vad innebär det att implementera barnkonventionen vilka krav ställer barnkonventionen på verksamheter och särskilt rektorer och chefer? Vad betyder ledning och styrning i sammanhanget och hur kan en organisation konkret omsätta bankonventionen i det vardagliga arbetet?

Läs mer »
Anna-Lena Godhe 

Bedömning av digitala lärprocesser – vilket stöd finns det?

Här får du en presentation av vilken digital kompetens som behövs för att skapa medvetna digitala lärprocesser och hur du ska bedöma dessa. Genom sin forskning om bedömning av multimodala skolarbeten kan Anna-Lena Godhe, forskare på Malmö universitet, ge en bild av vilket stöd som finns för bedömning och användning av multimodala uttryckssätt, för att

Läs mer »
Mark Siegbahn 

Beteendedesign i skolan – hjärna, puls och glädje

Hur kan vi skapa förutsättningar för att fler elever ska lyckas i den svenska skolan? I denna föreläsning delar Mark Siegbahn med sig av sin kunskap om hjärnan och hur vi kan trigga igång ämnen som påverkar motivation, glädje, stolthet och relationsskapande. Beteendedesign är ett koncept som är framtaget för att öka förutsättningar för inlärning,

Läs mer »
Kristina Alexanderson 

Boksmakarprat om digital kompetens – kom och få en bok

”Smaka på” aktuella böcker om digital kompetens. Böcker du har nytta av i din undervisning eller för att utveckla din egen digitala kompetens. Författarna berättar kort om sina böcker och alla som deltar i seminariet får välja en av böckerna som gåva. Böckerna som kommer presenteras är följande: Så funkar internet av Karin Nygårds, Framtidsboken

Läs mer »
Bojan Ralevic 

Det digitala klassrummets möjligheter

Många tycker att det kan vara svårt att orientera sig i det myller av digitala verktyg som finns tillgängliga. Genom att identifiera några nyckelanvändningsområden för digitala verktyg i undervisningen kommer Bojans föreläsning att ge handfasta tips och åskådliggöra potentiella pedagogiska vinster med dessa. Han kommer vidare att visa på hur digitala hjälpmedel med fördel kan

Läs mer »
Åsa Colliander Celik  Christer Sjöberg 

Digital kompetens som en integrerad del av undervisningen

Programmering och förståelse för hur digitala verktyg kan användas är en central del av digital kompetens. Christer Sjöberg, matematiklärare i Nacka, och Åsa Colliander, geografilärare, berättar hur som en integrerad del av ämnesundervisningen utvecklar elevers digitala kompetens. Christer använder programmering som ett naturligt inslag när eleverna tränar multiplikation och problemlösning. Åsa talar om hur hon

Läs mer »
Måns Jonasson 

Elever behöver en positiv bild av framtiden

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och författare till Framtidenboken, tittar i backspegeln. Han visar i sin föreläsning hur vi kan skratta åt många av de hot om framtiden som målades upp för 50 år. Gårdagens problem har vi löst med hjälp av forskning, innovationer och teknisk utveckling. Epidemier, klimatkatastrofer och ekonomisk kris sägs ofta

Läs mer »
Scroll to Top