Program

Programmet samt talare kommer att uppdateras löpande fram till mässans start.

Sortera  
24 Resultat
Filmon Tumizghi 

Andra Generationen Svensk, vad gör vi nu?

Idag har mer än 2 miljoner svenskar utländsk bakgrund och vi ser ett Sverige som är under ständig förändring. Vart är vi på väg? Andra generationen svensk, vad gör vi nu är en föreläsning som bygger b la på podden ”Andra generationen svensk” där Filmon lyfter tankar kring vad inkludering och integration betyder i praktiken.

Läs mer »
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet har etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner och företag är på jakt efter redskap som kan skapa lagbundenhet i en kaotisk tillvaro. Ny terräng fordrar ny karta. Det går inte att möta framtiden med gårdagens metoder. Redskapet vi söker stavas BALANS. – Hur kan jag slippa ifrån stress,

Läs mer »
Mark Siegbahn 

Beteendedesign i skolan – hjärna, puls och glädje

Hur kan vi skapa förutsättningar för att fler elever ska lyckas i den svenska skolan? I denna föreläsning delar Mark Siegbahn med sig av sin kunskap om hjärnan och hur vi kan trigga igång ämnen som påverkar motivation, glädje, stolthet och relationsskapande. Beteendedesign är ett koncept som är framtaget för att öka förutsättningar för inlärning,

Läs mer »
Kristina Alexanderson 

Boksmakarprat om digital kompetens – kom och få en bok

”Smaka på” aktuella böcker om digital kompetens. Böcker du har nytta av i din undervisning eller för att utveckla din egen digitala kompetens. Författarna berättar kort om sina böcker och alla som deltar i seminariet får välja en av böckerna som gåva. Böckerna som kommer presenteras är följande: Så funkar internet av Karin Nygårds, Framtidsboken

Läs mer »
Måns Jonasson 

Elever behöver en positiv bild av framtiden

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och författare till Framtidenboken, tittar i backspegeln. Han visar i sin föreläsning hur vi kan skratta åt många av de hot om framtiden som målades upp för 50 år. Gårdagens problem har vi löst med hjälp av forskning, innovationer och teknisk utveckling. Epidemier, klimatkatastrofer och ekonomisk kris sägs ofta

Läs mer »
Katrin Forsgren  Maria Holmgren 

Escape room – ett spelifierat lärande.

Escape room är icke virtuella spel där deltagare samarbetar med att lösa olika gåtor. De har blivit populära inslag på arenor som t. ex museum och återfinns nu även på många håll i skolans undervisning. Delta i vårt escape room och ta del av vad forskningen säger om vilket lärande som uppstår i samband med

Läs mer »
Fredrik Löfgren 

Framtidens arbetsmarknad

Följ med på en resa in i framtiden när Fredrik Löfgren gör nedslag i olika branscher och ger konkreta exempel på hur robotar används idag. Hur kommer robotarna att påverka och förbättra människors livskvalité? Hur kommer framtidens arbetsmarknad att förändras och vilka nya spännande jobb kommer att skapas? Teknikutveckling är så mycket mer än att

Läs mer »
Omar Alshogre 

Från världens värsta fängelse i Syrien till framgång

Omar har gjort en resa från ett av världens värsta fängelser i krigets Syrien – svårt sjuk i tuberkulos och med en av sina småbröder, endast 11 år gammal, vid sin sida – till Sverige. Omar vägde 35 kilo när han anlände och har tagit sig igenom några av de värsta saker en människa kan

Läs mer »
Johan Westerlund 

Hållbarhet genom delaktighet

Barn och ungas delaktighet är en förutsättning för hållbar samhällsutveckling. Men hur kan det konkret gå till att skapa förutsättningar för delaktighet? I föreläsningen får vi ta del av olika tankar och exempel som: Varför en lärares viktigaste uppgift är att se till att det finns laddade batterier. Vad en surikat kan lära oss om

Läs mer »
Staffan Holmberg 

Hur kan en samverkanslösning se ut där alla vinner?

Utbildningsväsendet och idrottsrörelsen är båda i behov att hitta nya sätt att möta morgondagens utmaningar när knappa resurser ska möta ökande behov! Hur kan en samverkanslösning se ut där alla vinner? Djurgården bedriver sedan två år tillbaka ett omfattande program med skolsamverkan för ökad fysisk aktivitet baserat på en princip om gemensamt värdeskapande. Under en

Läs mer »
Jenny Hörnqvist och Karin Malmberg 

Hur kan vi avlasta kognitiva delar och arbeta multimodalt för elever som har svårigheter att nå målen?

Lärmiljöanpassningar ska ge maximal utdelning på så liten insats som möjligt. Har vi kunskap om vilka funktioner som styr inlärningen i grunden är det också lättare för oss att ge eleverna generella strategier som spänner över ämnen och som eleven kan tillämpa i flera olika miljöer. Med erfarenheter från grundskola, universitet, grundsärskola och hjälpmedelsverksamhet berättar

Läs mer »
Scroll to Top