
Hur man får igång elevers entreprenöriella tänk?
I en tid då en 11- åring är den mest inkomstbringade personen på Youtube så är det inte en överraskning att fler och fler barn och ungdomar ser titlar som “influencer”, “kreatör” och “streamer” som
Din biljett avgör vilka spår du har tillgång till. Internetstiftelsens programpunkter ingår för dig med antingen Kombobiljett eller biljett för Pedagogik- & didaktikspåret
Programmet uppdateras löpande och vi reserverar oss för eventuella ändringar.
I en tid då en 11- åring är den mest inkomstbringade personen på Youtube så är det inte en överraskning att fler och fler barn och ungdomar ser titlar som “influencer”, “kreatör” och “streamer” som
Titeln är en fråga jag fick av en äldre herre i samband med en föreläsning. Herren var skeptisk och associerade snällhet med naivitet. Det finns ju faktiskt ett ord som heter dumsnäll? Själv hävdar jag
Skolans demokratiska uppdrag handlar både om att ge kunskap om demokrati och att visa vad det är i praktiken. Demokratiuppdraget ska ses som en integrerad del av skolans kunskapsuppdrag men det finns lärare som tycker
Med empowerment som nyckelord skildrar social entreprenören Imad hur två år av intensivt självutforskande blev hans väg till återhämtning. Imad föreläser om sina egna erfarenheter av PTSD. I Syrien arbetade Imad som ingenjör inom hållbarhetsfrågor,
Äventyrspedagogik- en metod för samarbetsbaserat- och meningsfullt lärande Välkommen in i äventyrets spännande värld. Under föreläsningen tar Marie dig genom äventyrspedagogikens olika delar från kamratövningar till spännande uppdrag i skogen. Hur påverkar äventyrspedagogiken samarbetet i
Under sin förskoleutbildning ska barn ges förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att lära sig förstå den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska få möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till
Vilka samtal kan vi skapa genom den digitala lärmiljön? I de gemensamma mötena mellan barn och vuxna kan språkande växa fram. Vad miljön bjuder in till och vilka barnen ges möjlighet att bli påverkar deras
Det är lätt att fastna i teknik och prylar när vi pratar om förskolans digitaliseringsarbete. Men hur fångar vi de viktiga mjuka frågorna? Hur kan vi koppla värdegrund till digital kompetens? I denna föreläsning resonerar
I Sverige har vi på senare år börjat prata allt mer om särskilt begåvade, eller “särbegåvade”, elever. Mer sällan hör vi talas om ovanligt högt begåvade elever som befinner sig i skolsvårigheter för att de
Följ med på en resa till Kodköping där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa
I vår roll som lärare bemöter vi varje dag våra elever och deras föräldrar. Föräldrarna bemöter i sin tur lärare utifrån lärarprofessionen. Både relationer och kunskaper står på spel. “Lyckas vi kan vi skapa magi,
Hur skapar vi en röd tråd genom hela förskolan? Frågan handlar om likvärdighet, sammanhang och progression. För att få en röd tråd i arbetet behöver alla pedagoger ha en gemensam idé om hur de ska
Anna Lund vill belysa vikten av att värna om det reflekterande sammanhanget på förskolan. Att reflektera anses viktigt i förskolan men kan vara svår att få till i vardagen. Ofta kan man slitas mellan olika
Vi lever i en värld där förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet verkar ha etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner, företag och organisationer är således på jakt efter redskap, som kan hjälpa dem att
Joanna kommer ta med oss på resan från trasig 14 åring,15 års självskadebeteende, psykiatrisk slutenvård och nio självmordsförsök. Till att hitta tillbaka till livet, utbilda sig till journalist och bli en prisad föreläsare. Hon kommer
MTM:s taktila bilderböcker för barn är unika i sitt slag i Sverige. Genom att skapa bilder som barnet får känna på, med varierande strukturer och färger, förstärker vi läsupplevelsen hos barnet. För många barn är
Förskolan ska ge barn möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens. Hur hänger det ihop med demokratiuppdraget? Malin berättar hur de har gått från att betala räkningar på postkontoret till att med bank id kunna boka
I Sollentuna kommun har vi utarbetat en strategi för hur vi arbetar för att ge alla barn samma förutsättningar att bli digitalt kompetenta, men även hur vi skapar digitalt kompetenta pedagoger. Vi har under ett
Medie- och informationskunnighet (MIK) i förskolan Vad innebär MIK? Hur kan vi införliva MIK i undervisningen och utbildningen i förskolan med utgångspunkt i barnens rättigheter? Varför är det viktigt att lyfta MIK inom det kollegiala
Ett annorlunda stand up föredrag med pedagogik, komik, tragik. En hyllning till de i skolan som gav Pelle en självbild genom att bete sig Istörd+ och våga göra fel. En resa från uteliggare till inneliggare,
Ett medvetet språkutvecklande arbete behöver ske i alla situationer på förskolan. Barnen behöver få möjlighet att uttrycka sig på många olika sätt. Det har Leyla, Tamara och Maria tagit fasta på i arbetet med digitala