
Det förstörda klassrummet
Vad händer när klassrummet inte fungerar? När ramarna ändras eller ibland försvinner hel? Vem är jag som lärare när eleverna ändras konstant för att deras världar förändras konstant? Hur gör man som lärare när ens
Din biljett avgör vilka spår du har tillgång till. Internetstiftelsens programpunkter ingår för dig med antingen Kombobiljett eller biljett för Pedagogik- & didaktikspåret
Programmet uppdateras löpande och vi reserverar oss för eventuella ändringar.
Vad händer när klassrummet inte fungerar? När ramarna ändras eller ibland försvinner hel? Vem är jag som lärare när eleverna ändras konstant för att deras världar förändras konstant? Hur gör man som lärare när ens
Under sin förskoleutbildning ska barn ges förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att lära sig förstå den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska få möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till
Vilka samtal kan vi skapa genom den digitala lärmiljön? I de gemensamma mötena mellan barn och vuxna kan språkande växa fram. Vad miljön bjuder in till och vilka barnen ges möjlighet att bli påverkar deras
Många barn vill se psykisk hälsa på schemat. Men hur vill barn att det ska gå till och behöver inte vuxna detsamma? I det här seminariet ger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris, dig kunskap utifrån
Hur gör vi för att möta alla våra elevers olika behov? I dag pratar vi mycket om anpassningar i svensk skola, är det så att vi rent av pratar för mycket om anpassningar och för
Det är lätt att fastna i teknik och prylar när vi pratar om förskolans digitaliseringsarbete. Men hur fångar vi de viktiga mjuka frågorna? Hur kan vi koppla värdegrund till digital kompetens? I denna föreläsning resonerar
Vi är inte lika dumma i huvudet som folk tror, skapar möjlighet för ett direkt möte med elever där fördomar ersätts med kunskap och inspiration till nytt sätt att tänka kring målgruppen skapas. Eleverna belyser
I Sverige har vi på senare år börjat prata allt mer om särskilt begåvade, eller “särbegåvade”, elever. Mer sällan hör vi talas om ovanligt högt begåvade elever som befinner sig i skolsvårigheter för att de
Följ med på en resa till Kodköping där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa
I vår roll som lärare bemöter vi varje dag våra elever och deras föräldrar. Föräldrarna bemöter i sin tur lärare utifrån lärarprofessionen. Både relationer och kunskaper står på spel. “Lyckas vi kan vi skapa magi,
Hur skapar vi en röd tråd genom hela förskolan? Frågan handlar om likvärdighet, sammanhang och progression. För att få en röd tråd i arbetet behöver alla pedagoger ha en gemensam idé om hur de ska
Att genom drama skapa lust och glädje inför lärandet och att använda elevernas kreativitet kommer denna föreläsning att handla om. Här utlovas tips och tricks som verkligen fungerar.
Anna Lund vill belysa vikten av att värna om det reflekterande sammanhanget på förskolan. Att reflektera anses viktigt i förskolan men kan vara svår att få till i vardagen. Ofta kan man slitas mellan olika
Hur kan digitala verktyg bli tillgängliga för barn och elever med olika funktionsnedsättningar? Vid seminariet kommer Catrin att visa praktiska exempel på hur digitala verktyg är så mycket mer än datorer och lärplattor. Catrin brinner
Vi lever i en värld där förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet verkar ha etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner, företag och organisationer är således på jakt efter redskap, som kan hjälpa dem att
Vad innebär det att arbeta digilogt? Här ges en kort bakgrund till förhållningssättet samt flera konkreta tips på hur det digiloga arbetssättet sker i undervisningen. Förhållningssättet har sin grund i UDL, universell design för lärande,
För att skapa delaktighet i undervisningen kan olika typer av digitala verktyg vara till stor hjälp. Beroende på vilket verktyg man använder sig av kan man skapa tydlighet, motivation, aktivt deltagande som leder till inlärning
Joanna kommer ta med oss på resan från trasig 14 åring,15 års självskadebeteende, psykiatrisk slutenvård och nio självmordsförsök. Till att hitta tillbaka till livet, utbilda sig till journalist och bli en prisad föreläsare. Hon kommer
Systematiskt kvalitetsarbete i fritidshem, hur gör man och hur fungerar det? Tillhör det verkligen fritidshemmets arbete? Detta är några av de frågor Ida-Mari lyfter i denna föreläsning.
MTM:s taktila bilderböcker för barn är unika i sitt slag i Sverige. Genom att skapa bilder som barnet får känna på, med varierande strukturer och färger, förstärker vi läsupplevelsen hos barnet. För många barn är
Alla elever är kompetenta, det handlar om hur vi i skolans värld skapar förutsättningar för en utmanande undervisning, såväl kunskapsmässigt och socialt. Hur kan man i grundsärskola stärka elevers självkänsla genom prestation och hur kan
Föreläsningen där det fritidspedagogiska arbetslaget står i centrum. Har du varit med om situationer där kollegor drar åt olika håll, har olika syn på målet ni är på väg mot eller inte har något mål
Förskolan ska ge barn möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens. Hur hänger det ihop med demokratiuppdraget? Malin berättar hur de har gått från att betala räkningar på postkontoret till att med bank id kunna boka
I Sollentuna kommun har vi utarbetat en strategi för hur vi arbetar för att ge alla barn samma förutsättningar att bli digitalt kompetenta, men även hur vi skapar digitalt kompetenta pedagoger. Vi har under ett
Om hur elever som inte passar in i normen upplever sin tillvaro och om hur vi som personal kan förhålla oss till detta. Vi kommer att titta på olika perspektiv på att se funktionsnedsättningar och
Medie- och informationskunnighet (MIK) i förskolan Vad innebär MIK? Hur kan vi införliva MIK i undervisningen och utbildningen i förskolan med utgångspunkt i barnens rättigheter? Varför är det viktigt att lyfta MIK inom det kollegiala
Ett annorlunda stand up föredrag med pedagogik, komik, tragik. En hyllning till de i skolan som gav Pelle en självbild genom att bete sig Istörd+ och våga göra fel. En resa från uteliggare till inneliggare,
Stina Hultén och Ulrica Mattson har startat och driver Rektorspodden för Pedagog Uppsala . Varför startade vi en Rektorspodd? Vad har vi fokuserat på för teman och varför? 0-20 perspektivet vad innebär det för oss?
Sirkka Persson som varit rektor i drygt 18 år och aktuell med boken ”Från hemmasittare till återvändare” delar här med sig av sina erfarenheter och det framgångsrika arbetet de bedrev på Kringlaskolan för och med
Ett medvetet språkutvecklande arbete behöver ske i alla situationer på förskolan. Barnen behöver få möjlighet att uttrycka sig på många olika sätt. Det har Leyla, Tamara och Maria tagit fasta på i arbetet med digitala