År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal

Seminarieprogram

Din biljett avgör vilka spår du har tillgång till. Internetstiftelsens programpunkter ingår för dig med antingen Kombobiljett eller biljett för Pedagogik- & didaktikspåret

År

Programmet uppdateras löpande och vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Sortera  
31 Resultat
Monica Cardozo
Monica Cardozo 

Det förstörda klassrummet

Vad händer när klassrummet inte fungerar? När ramarna ändras eller ibland försvinner hel? Vem är jag som lärare när eleverna ändras konstant för att deras världar förändras konstant? Hur gör man som lärare när ens

Läs mer »
Fredrik Söderlund
Fredrik Söderlund 

Likvärdig förskola?

Under sin förskoleutbildning ska barn ges förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att lära sig förstå den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska få möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till

Läs mer »
Joanna Lundin
Joanna Lundin 

Extra anpassningar eller god undervisning?

Hur gör vi för att möta alla våra elevers olika behov? I dag pratar vi mycket om anpassningar i svensk skola, är det så att vi rent av pratar för mycket om anpassningar och för

Läs mer »
Katrin Jäverbring
Katrin Jäverbring 

Pedagog 2022 – framtidsutvecklare med ansvar!

Det är lätt att fastna i teknik och prylar när vi pratar om förskolans digitaliseringsarbete. Men hur fångar vi de viktiga mjuka frågorna? Hur kan vi koppla värdegrund till digital kompetens? I denna föreläsning resonerar

Läs mer »
UNIQ:a elever
UNIQ:a elever 

Vi är inte lika dumma i huvudet som folk tror

Vi är inte lika dumma i huvudet som folk tror, skapar möjlighet för ett direkt möte med elever där fördomar ersätts med kunskap och inspiration till nytt sätt att tänka kring målgruppen skapas. Eleverna belyser

Läs mer »
Ingela Sandberg
Monika Helgesson
Ingela Sandberg  Monika Helgesson 

Trubbel i Kodköping

Följ med på en resa till Kodköping där siffror blivit stulna i Sifferskogen. I jakten på de försvunna siffrorna får ni hjälpa Maskinen Morten att lösa problem genom att leta buggar hos Tvättmaskinen Ture, loopa

Läs mer »
Kerstin Roshed
Kerstin Roshed 

Bemöta och bli bemött

I vår roll som lärare bemöter vi varje dag våra elever och deras föräldrar. Föräldrarna bemöter i sin tur lärare utifrån lärarprofessionen. Både relationer och kunskaper står på spel. “Lyckas vi kan vi skapa magi,

Läs mer »
Lena Edlund
Lena Edlund 

Den röda tråden i förskolan

Hur skapar vi en röd tråd genom hela förskolan? Frågan handlar om likvärdighet, sammanhang och progression. För att få en röd tråd i arbetet behöver alla pedagoger ha en gemensam idé om hur de ska

Läs mer »
Dennis Westerberg
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Vi lever i en värld där förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet verkar ha etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner, företag och organisationer är således på jakt efter redskap, som kan hjälpa dem att

Läs mer »
Helen Larsson
Helen Larsson 

Det digiloga klassrummet

Vad innebär det att arbeta digilogt? Här ges en kort bakgrund till förhållningssättet samt flera konkreta tips på hur det digiloga arbetssättet sker i undervisningen. Förhållningssättet har sin grund i UDL, universell design för lärande,

Läs mer »
Joanna Halvardsson
Joanna Halvardsson 

Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom och bipolär sjukdom 2

Joanna kommer ta med oss på resan från trasig 14 åring,15 års självskadebeteende, psykiatrisk slutenvård och nio självmordsförsök. Till att hitta tillbaka till livet, utbilda sig till journalist och bli en prisad föreläsare. Hon kommer

Läs mer »
Denice Sverla
Denice Sverla 

Den kompetenta eleven

Alla elever är kompetenta, det handlar om hur vi i skolans värld skapar förutsättningar för en utmanande undervisning, såväl kunskapsmässigt och socialt. Hur kan man i grundsärskola stärka elevers självkänsla genom prestation och hur kan

Läs mer »
Malin Nilsson
Malin Nilsson 

Digitalisering för demokrati

Förskolan ska ge barn möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens. Hur hänger det ihop med demokratiuppdraget? Malin berättar hur de har gått från att betala räkningar på postkontoret till att med bank id kunna boka

Läs mer »
Pelle Sandstrak
Pelle Sandstrak 

Mr Tourette – För Ovanlighetens Skull

Ett annorlunda stand up föredrag med pedagogik, komik, tragik. En hyllning till de i skolan som gav Pelle en självbild genom att bete sig Istörd+ och våga göra fel. En resa från uteliggare till inneliggare,

Läs mer »
Sirkka Persson
Sirkka Persson 

Vägar till skolnärvaro

Sirkka Persson som varit rektor i drygt 18 år och aktuell med boken ”Från hemmasittare till återvändare” delar här med sig av sina erfarenheter och det framgångsrika arbetet de bedrev på Kringlaskolan för och med

Läs mer »
Scroll to Top