Program

År
Datum
Målgrupp
Spår
Digital kompetens
Sal
Sortera  
32 Resultat
Anders Enström
Anders Enström 

#digitaliseringsvurmare och #flumpedagog, eller?!

#digitaliseringsvurmare och #flumpedagog är ord som använts för att beskriva Anders och hans arbete i förorterna Skogås och Sätra. En lektion hos Anders tränar eleverna i ansvarstagande, kreativitet och problemlösande utan disciplin, straff eller andra

Läs mer »
Bojan Ralevic
Bojan Ralevic 

Det digitala klassrummets möjligheter

Många tycker att det kan vara svårt att orientera sig i det myller av digitala verktyg som finns tillgängliga. Genom att identifiera några nyckelanvändningsområden för digitala verktyg i undervisningen kommer Bojans föreläsning att ge handfasta

Läs mer »
Måns Jonasson
Måns Jonasson 

Elever behöver en positiv bild av framtiden

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och författare till Framtidsboken, undersöker i sin föreläsning hur undervisningen i digital kompetens kan ge en bild av en hållbar framtid. Han börjar med att titta i backspegeln och

Läs mer »
Inger Fridolfsson
Inger Fridolfsson 

En hållbar läs- och skrivundervisning

Svenska Dyslexiföreningen är en ideell organisation som arbetar för att sprida information om läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Att kunna läsa och skriva är grundläggande för att klara sig i samhället och en god läsförmåga

Läs mer »
Petter Alexis Askergren
Petter Alexis Askergren 

En hyllning till språket

Petter är ett levande exempel på hur okonventionella vägar kan leda till en uppskattning för ord och språk. Trots att han knappt kunde skriva sitt namn när han gick i skolan, har Petter idag skrivandet

Läs mer »
Faizal Luttamaguzi
Faizal Luttamaguzi 

Få igång elevers entreprenöriella tänk

Många unga idag ser sig själva i en framtid där de livnär sig på att vara glamorösa Youtubers, Instagramprofiler eller Gamers, det vill säga self-made entreprenörer. Hur genomförbara är sådana karriärval och är de oförenliga

Läs mer »
Malin Valsö
Malin Valsö 

Fysisk lärmiljö – optimera för trygghet, arbetsro och lärande.

Den fysiska lärmiljön hjälper eller stjälper koncentration, minne, språkutveckling och samarbete samt ökar eller minskar risken för diskriminering och kränkningar. Genom att medvetet nyttja och anpassa den fysiska lärmiljön ökar tillgänglighet och likvärdighet. Den fysiska

Läs mer »
Lydia Watchefo
Lydia Watchefo 

Globala målen i klassrummet

Den 25 september 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030 med de 17 Globala målen för hållbar utveckling. Agendan syftar till att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen

Läs mer »
Fredrik Frippe Johansson
Fredrik Frippe Johansson 

Hacka språket

Hur lär du en dator att känna igen en dialekt? Hur går det till när botar skriver sportreferat? Upplev hur enkelt är det att använda programmering i språkundervisningen och få exempel som du kan använda

Läs mer »
Scroll to Top