Program

Programmet samt talare kommer att uppdateras löpande fram till mässans start.

Sortera  
99 Resultat
Anders Enström 

#digitaliseringsvurmare och #flumpedagog, eller?!

#digitaliseringsvurmare och #flumpedagog är ord som använts för att beskriva Anders och hans arbete i förorterna Skogås och Sätra. En lektion hos Anders tränar eleverna i ansvarstagande, kreativitet och problemlösande utan disciplin, straff eller andra repressalier. Häng med på en 45 minuters resa med ämnesövergripande arbete, planering långt ifrån färdiga mallar på en lärplattform och

Läs mer »
Anna-Carin Wettefors 

Agenda 2030 för barns bästa – systematiskt trygghetsarbete i skolan.

Sveriges största utmaningar i förhållande till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 handlar om ojämlikhet, våld och kränkningar. Allt fler unga utsätts för mobbning. Psykosomatiska besvär och självmord ökar bland unga. Vart fjärde barn har utsatts för fysisk misshandel hemma. Sexuellt våld och trakasserier är särskilt högt bland flickor. Ingen verksamhet är

Läs mer »
Filmon Tumizghi 

Andra Generationen Svensk, vad gör vi nu?

Idag har mer än 2 miljoner svenskar utländsk bakgrund och vi ser ett Sverige som är under ständig förändring. Vart är vi på väg? Andra generationen svensk, vad gör vi nu är en föreläsning som bygger b la på podden ”Andra generationen svensk” där Filmon lyfter tankar kring vad inkludering och integration betyder i praktiken.

Läs mer »
Marit Sahlström 

Är det verkligen så här vi vill leva?

Många barn och ungas liv och skolgång påverkas idag av psykisk ohälsa, egen eller andras. Stressrelaterade diagnoser är en den vanligaste orsaken till sjukskrivning idag. Hur påverkar det våra barn och unga och hur kan vi som vuxna hantera det? En föreläsning om psykisk ohälsa, stress och samhället. Om vikten av ett fungerande förhållningssätt i

Läs mer »
Jonas Monsén 

Är du sär, eller?

Om elever i särskolans självuppfattning och hur vi kan hjälpa dem att bli kompetenta samhällsmedborgare. För att vi ska kunna stötta eleverna på bästa sätt måste vi organisera oss rätt, vi måste också utveckla vårt klassrumsledarskap och vår undervisning. Vidare måste vi också verka för inkludering så att eleverna, även i framtiden, kan inkluderas. Allt

Läs mer »
Felicia Grosin 

Att skapa en hållbar arbetsmiljö för både lärare och elever

Elevernas hälsa och lärande påverkas till stor del av hur lärarna har det på jobbet. Vad kan psykologin lära oss om ett framgångsrikt ledarskap i skolan? Hur kan ni som skolledare genom ert ledarskap bidra till en positiv arbetsmiljö och skapa förutsättningar för både välbefinnande och ett hållbart lärande? I sin föreläsning omvandlar Felicia aktuell

Läs mer »
Dennis Westerberg 

Att vara i balans med sig själv, trots en obalanserad värld

Förändring, omorganisation och ekonomisk instabilitet har etablerat sig som en slags gängse norm. Kommuner och företag är på jakt efter redskap som kan skapa lagbundenhet i en kaotisk tillvaro. Ny terräng fordrar ny karta. Det går inte att möta framtiden med gårdagens metoder. Redskapet vi söker stavas BALANS. – Hur kan jag slippa ifrån stress,

Läs mer »
Sofi Lundvall 

Att vara rektor i Knutby

”Management by walking around” – så har Sofies ledarskap beskrivits. Hon kommer att dela med sig av de lärdomar hon gjort så hon byggde upp en skola med ett tydligt fundament, med plats för alla och där personalomsättningen nu är liten. Sofie kommer också att berätta om de byggstenar som legat till grund för hennes

Läs mer »
Åsa Ekman 

Barnkonventionen är lag, vad måste ledningen göra?

Hur gör vi nu då? Vad innebär det att implementera barnkonventionen vilka krav ställer barnkonventionen på verksamheter och särskilt rektorer och chefer? Vad betyder ledning och styrning i sammanhanget och hur kan en organisation konkret omsätta bankonventionen i det vardagliga arbetet?

Läs mer »
Fanny Davidsson 

Barnkonventionen i förskolans vardag

Barnets rättigheter rör hela barnets liv, från rätten att leka, vila och utvecklas till rätten till delaktighet och inflytande samt att skyddas från övergrepp och diskriminering. När barnkonventionen nu blivit svensk lag aktualiseras detta. Fanny Davidsson visar med konkreta metoder och tydliga modeller hur barnkonventionen kan bli ett levande dokument i förskolan. På ett enkelt

Läs mer »
Anna-Lena Godhe 

Bedömning av digitala lärprocesser – vilket stöd finns det?

Här får du en presentation av vilken digital kompetens som behövs för att skapa medvetna digitala lärprocesser och hur du ska bedöma dessa. Genom sin forskning om bedömning av multimodala skolarbeten kan Anna-Lena Godhe, forskare på Malmö universitet, ge en bild av vilket stöd som finns för bedömning och användning av multimodala uttryckssätt, för att

Läs mer »
Mark Siegbahn 

Beteendedesign i skolan – hjärna, puls och glädje

Hur kan vi skapa förutsättningar för att fler elever ska lyckas i den svenska skolan? I denna föreläsning delar Mark Siegbahn med sig av sin kunskap om hjärnan och hur vi kan trigga igång ämnen som påverkar motivation, glädje, stolthet och relationsskapande. Beteendedesign är ett koncept som är framtaget för att öka förutsättningar för inlärning,

Läs mer »
Scroll to Top