Genomtänkta och rätt utformade lärmiljöer kan underlätta vardagen för både elever och personal. Genom att skapa skolmiljöer där man tar hänsyn till inredning, ergonomi, akustik, ljus och ventilation blir lärmiljöerna mer hälsofrämjande, prestationshöjande och arbetsbesparande.
En hållbar och inkluderande lärmiljö är flexibel samtidigt som den uppfyller de unika krav som ställs på skolmiljöer. Den kan lätt anpassas efter olika behov och lärsituationer och låter alla individer, oavsett behov och förutsättningar, må bra och utvecklas. Det handlar helt enkelt om att ha rätt funktioner på rätt plats och produkter, som antingen enskilt eller tillsammans, skapar flexibla och inkluderande lärmiljöer. Det är framtidssäkrade lärmiljöer som är förberedda för att kunna anpassas till kommande utmaningar och behov.
I projektet ”Classroom by” samarbetar Kinnarps med experter på lärmiljöer. Syftet är att visa hur skolans fysiska miljö kan påverka inlärningen och stötta elever att nå sin fulla potential. Peter C. Lippman, lärmiljöexpert, skoldesigner, Elisabet Ingemarsson, rektor och forskare, Hjärnberikad och Kaka Arkitekter har alla fått rita sina ideala klassrum och motivera valen av inredning. Några nyckelord som återkommer är individanpassat, aktivitetsbaserat, helhet, trygghet, översikt och rörelse.